Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fallende volumer og nedgang for PostNord: “Sterk kostnadsvekst”

Robin Olsen, CEO i PostNord Norge legger frem kvartalsrapporten for Q2 2022.
Foto: PostNord Norge
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Fortsetter sine terminalinvesteringer.

ANNONSE

Vi har lagt bak oss rekordårene under pandemien og det er ingen tvil om at det i dag er tøffere kår i e-handelsverden. PostNord deler i dag sine sifre for andre kvartal 2022, med en negativ volumutvikling og resultattap.

Nedgang i netthandelen og større kostnader fører til at PostNord Norges driftsresultat (EBIT) ender på -9 MSEK mot -3 MSEK mot andre kvartal i fjor. Inntektene endte på 1 252 MSEK, til sammenligning mot 1 273 MSEK i 2021.

Vi ser en negativ volumutvikling på ca. -10 prosent målt i antall pakker i Norge mot i fjor. Dette skyldes at samfunnet har åpnet mer opp, hvor folk igjen tar i bruk fysiske butikker og kjøpesentre fremfor å handle på nett. I tillegg ble resultatet påvirket av sterk kostnadsvekst spesielt innen økte energipriser og bilkostnader som har hatt en negativ påvirkning på kvartalsresultatet, sier Robin Olsen, CEO PostNord Norge, i en kommentar til rapporten.

LES OGSÅ: PostNords første kvartal påvirket av nedgang i netthandelen

Logistikkjempen har likevel stor tro på at pandemien har endret nordmenns handlevaner til den grad at man velger å fortsette investeringer i nye terminaler og utvikling av nye tjenester og løsninger.

I løpet av 2022 skal vi utplassere ca. 3000 paekkeautomater i Norge. I tillegg investeres det i terminaler hvor vi i Bergen og Drammen vil være ferdig installert på helt nye terminaler i løpet av høsten. I Kristiansand vil vi også få en helt ny lokasjon. Disse tre terminalene vil være med på å bidra til at vi tredobler vår kapasitet innen 2025, sier Olsen.

For PostNord Group og konsernet i sin helhet endte omsetningen på 10 037 MSEK, en nedgang på -5 prosent mot fjorårets 10 323 MSEK samme kvartal i fjor. Driftsresultatet landet på 214 MSEK mot 518 i 2021. Konsernet peker på fallende pakke- og brevvolumer samt høyere transportrelaterte kostnader som årsaker.

LES OGSÅ: PostNord fortsetter utvidelsen – investerer 700 millioner i terminaler

Del artikkel: