ANNONSE

Får 40 millioner i støtte - skal hjelpe retailere til «førerløse butikker»

Fra venstre: Karl Einar Kaalstad, daglig leder Marius Lindholt og Haakon Skavhaug-Flender.
Front Systems AS.
Linn Adine Andersen

Vil hjelpe butikker å vinne over nettbutikkene.

ANNONSE

Kassesystem og omnikanalplattformen, Front Systems, har fått innvilget støtte og satser nå stort på teknologiutvikling. Selskapet har digitalisert butikker siden 2007, og omsatte for over 29 millioner kroner i fjor. Nå skal de viske ut skillet mellom fysisk og digital butikk og hjelpe retailere til "førerløse butikker".

Marius Lindholt, daglig leder i Front Systems, mener at det å drive retail i dag krever rask og smidig adopsjon av nye innovative teknologier som visker ut skillet mellom fysisk og digital handel. Ved hjelp av kunstig intelligens ønsker de å bistå retailere med en butikk hvor kundene stort sett er selvhjulpne.

Utvikling av teknologiske løsninger som visker ut skillene mellom fysisk og digital handel er et område vi satser stort på. Vi har fått innvilget to skatteFUNN-søknader med en total prosjektramme på 40 millioner kroner som skal øremerkes utvikling av innovative løsninger, sier Lindholt i en pressemelding.

LES OGSÅ: Gresvig bruker norsk teknologipartner til ny Intersport-butikk

"Ingen vet hva fremtiden bringer"

I en bransje som stort sett har vært preget av IT-systemer retailere har vanskelig for å komme seg ut av, vil selskapet heller koble seg direkte på kundenes eksisterende IT-systemer. På denne måten vil retailere få tilgang til en omnikanal-plattform uten å måtte snu opp ned på hele organisasjonen.

Ved å forvandle butikkene til digitale varehus gjør vi det mulig for kjedene å vinne over rene nettbutikker. Butikkene vil blant annet kunne tilby kundene lynraske leveranser, retur i butikk og klikk og hent. Dette er rett og slett ikke mulig dersom varelageret til nettbutikken ligger milevis unna kundens posisjon, sier Lindholt.

LES OGSÅ: Norsk teknologiselskap i milliardklassen med digitalt skrivebrett

Den daglige lederen mener vi står ovenfor en tid hvor retailere er nødt til å eksperimentere for å nå målet om å treffe leverandører og kunder i alle kanaler, og han er sikker i sin sak om at fremtiden er drevet av teknologi.

Ingen vet hva fremtiden bringer, men at den er IT- og datadrevet er det ingen tvil om, sier Lindholt.

Del artikkel: