Jeg var 26 år på min første utstilling, da jeg tok en sjanse og kom med bukser med en stjerne eller lærlapper på, og så skulle jo alle bortom og kikke. Jeg solgte for 1,3 millioner norske kroner på den utstillingen. Hele det året solgte jeg over to millioner par bukser, forteller Bjarke Lauge Christensen i en melding.
I dag er Marc Lauge en familiebedrift og Bjarkes sønn, Thomas Lauge Christensen, har i dag rollen som retail manager. Han har tidligere uttalt at kunstig intelligens ikke ligger på toppen av deres prioriteringsliste – og at deres hovedfokus heller ligger på en sømløs handleopplevelse.
LES OGSÅ: Dansk motehus mener en omnikanal tilstedeværelse trumfer kunstig intelligens
Fordel med fysisk butikk
I forbindelse med 40 års jubileet i Norge, slår gründeren et slag for de fysiske butikkene. Det er nemlig her det familiedrevne selskapet ser sin framtid, gjennom sine forhandlere, av den enkle årsak at nettopp olabukser er blant plaggene med høyest returrate ved kjøp på nett.
Vi har en fordel i å selge bukser og jeans i en fysisk butikk – det kjøper du ikke på nettet, og hvis du gjør det, så sender du nesten alltid hele ordren i retur, eller så havner det bakerst i klesskapet.
Men når du kjenner til den rette modellen og de gode merkene og går ned i butikken etter det, kjøper du også et par overdeler når du uansett er der. De fysiske klesbutikkene kommer ikke til å tape kampen mot netthandelen, hvis de har et solid bukseutvalg, sier Lauge Christensen.