- Leveringsalternativene må være enkle å finne
Betalingsprosessen kan av og til være forvirrende, men det trenger den ikke Ã¥ være. Et tydelig oppsett med 1–3 sider er ideelt, og med en enkel oversikt over leveringsalternativene. Kundene ønsker Ã¥ vite hvilke alternativer de har, og hvorfor de bør velge det ene og ikke det andre. For eksempel kan gratis levering ta lenger tid (men koster ingenting), mens den beste leveringen kan skje neste dag (men er dyrere). Med enkel gjennomføring av kjøpet gir du kunden valget.Â
- Det må være enkelt
Enkelhet er viktig, og kunden bør fÃ¥ alternativer for Ã¥ sikre at leveringsprosessen blir god. Enten det er snakk om levering pÃ¥ døren neste dag eller henting i et pakkeskap i nærheten, er det viktig Ã¥ sørge for at kundene kan velge et alternativ som passer for dem. Derfor sier vi: jo flere, desto bedre!Â
- Leveringen må være bærekraftig
Bærekraftig levering er i ferd med Ã¥ bli et viktig tema, og mange nettbutikker opplever press for Ã¥ tilby grønnere leveringsalternativer. Les blogginnlegget vÃ¥rt om hvordan man gir kunden bærekraftig levering – for eksempel ved at det tar lenger tid, eller gjennom klikk og hent. Med disse alternativene kan kunden gjøre et informert valg og fÃ¥ tillit til at merkevaren er bærekraftig.Â
- Man må ha sporingsmuligheter
Kommunikasjon er vesentlig for å få fornøyde kunder. SMS og e-post er de beste måtene å holde kontakt med kundene på, slik at de vet at bestillingen er på vei. Kundene ønsker jevnlige oppdateringer – gjerne med GPS-sporing, slik at de kan se nøyaktig når varebilen kommer til huset deres. En SMS eller e-post om morgenen på leveringsdagen er viktig – da kan kunden planlegge dagen ut fra når de må være hjemme for å ta imot pakken.
- Det må finnes enkle returalternativer
Returer er ikke det samme som leveringer, men de er en viktig del av prosessen. Hvis produktet ikke er som kundene forventer, må de ha umiddelbar tilgang til informasjon om retur – for eksempel om det gjøres gjennom en portal eller med en returblankett.
For å konkludere kan vi si at det finnes mange måter å tilby glimrende leveringsopplevelser på. Resultatet blir gode anmeldelser og fornøyde kunder – som med større sannsynlighet vil anbefale varene deres til en venn. Fornøyde kunder er god butikk!
Ta kontakt med nShift hvis dere har flere spørsmål, og besøk gjerne www.nshift.com for å finne mer informasjon.