I rapporten kunne man blant annet se at omtrent halvparten av kjøpene av brukte varer i Norden erstatter kjøp av nye varer, med erstatningsgrader på 55 prosent i Danmark, 54 prosent i Norge, 50 prosent i Sverige og 47 prosent i Finland.
Noe som altså innebærer at 54 prosent av second hand-kjøpene i Norge erstatter kjøpet av en tilsvarende ny vare.
Hos Schibsted Marketplaces ser vi at sirkulære forretningsmodeller er banebrytende for å redusere miljøpåvirkningen av forbruk ved å kutte utslipp. Disse innsiktene er avgjørende for at vi kan ligge i forkant med å hjelpe våre brukere ta mer bærekraftige valg, sier Cathrine Laksfoss, EVP Recommerce i Schibsted Marketplaces.
Yngre liker brukt
I Danmark og Sverige er elektronikk spesielt populært når det gjelder å handle brukt med erstatningsgrader på henholdsvis 57 og 61 prosent. Noe som altså betyr at de sannsynligvis ikke kommer til å kjøpe noen nye lignende gjenstander.
I Finland topper fritids-, sport- og hobbyartikler på 55 prosent, mens det i Norge er moteartikler som er mest populært med en erstatningsgrad på 56 prosent. Dette tyder på at norske forbrukere er mer tilbøyelige til å velge brukt mote som et alternativ til å handle nytt.
Og hvis vi ser spesielt på Norge, ligger erstatningsgraden dermed på 54 prosent på tvers av alle kategorier. Et tall som øker blant de litt yngre, og i aldersgruppen 25-34 år lander det samme tallet på hele 63 prosent.
Nesten 2 millioner bilreiser
Ifølge rapporten har detaljhandelen et kollektivt ansvar for 25 prosent av de globale utslippene, og her kan sirkulære forretningsmodeller bidra til å unngå utslipp og redusere detaljhandelens klimapåvirkning.
For å finne ut hvor mye bruktmarkedet på Schibsteds ulike plattformer kompenserer for CO2-utslipp sammenlignet med å produsere og distribuere nye produkter, har de brukt en avansert beregningsmodell.
Dette har de gjort i samarbeid med Vaayu, en automatisert programvare som hjelper merkevarer og detaljhandelsbedrifter med å spore og redusere deres CO2- og miljøpåvirkning i sanntid. Dette inkluderer både direkte og indirekte utslipp fra produksjon, drift, emballasje og levering.
Sammen har Schibsteds ulike markedsplattformer unngått anslagsvis 349 726 tonn CO2-utslipp i fjor, tilsvarende 1 883 425 bilreiser tur-retur fra Oslo til Stockholm.
Rapporten viser at vi bare er i begynnelsen av overgangen til en sirkulær økonomi. Det er fortsatt mye å gjøre for å endre forbruksmønstre og nå vårt mål om å gjøre det bærekraftige valget til det opplagte valget, sier Markus Ahlberg, bærekraftsjef hos Schibsted Marketplaces.