Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fersk statistikk fra Klarna: Salgsrekord for netthandelen

Klarna skal hylle norsk mote med eget arrangement
Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge
Klarna Norge
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Nordmenn har handlet inn til plettfrie hager og terrasser i sommer.

ANNONSE

Det er ingen nyhet at nordmenns staycation har bidratt til å slå flere rekorder denne sommeren. Nå viser også fersk statistikk fra Klarna at netthandelen blomstrer. Salg av hus- og hageprodukter økte med 71 prosent i juni og 52 prosent i juli, sammenlignet med tilsvarende måneder i fjor.

Vanligvis har vår bransje en god salgsøkning gjennom våren og sommeren. Det er også tilfellet i år, selv om veksten har vært sterkere enn ellers. Det er helt åpenbart at mange brukte feriepengene på å klargjøre for en sommer hvor mange skulle være mer hjemme, sier netthandelsdirektør hos Maxbo, Kjetil Enger, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Vipps - så satte vi ny rekord igjen

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge, ser på vårens og sommerens store økninger i netthandel som et tegn på at flere finner frem til nettbutikkene.

Fremfor alt viser statistikken vår at de som allerede handlet mye online økte forbruket sitt ytterligere. Samtidig ser vi også at nye kunder som prøver netthandelen for første gang oppdager hvordan dette fungerer som et godt komplement til fysiske butikker, sier Elvestad.

LES OGSÅ: Norsk rekordsommer for bruk av betalingskort

I Klarnas statistikk kan vi også se at det stadig er flere eldre som finner veien til netthandelen. Det er for eksempel de i aldersgruppen 36-55 år som har handlet mest til hus og hage i juli, og som står for mer enn halvparten av alle kjøp i denne kategorien. Nærmere 20 prosent av de som handler i samme kategori er over 55 år.

Vi ser en klar trend generelt med at eldre aldersgrupper står for en økende andel av nettkjøp, og dette gjelder også hus- og hageprodukter. Denne utviklingen har vært enda sterkere i år på grunn av tiltakene under koronapandemien. Sett i et lengre perspektiv handler det nok hovedsakelig om at eldre forbrukere blir stadig flinkere med ny teknikk og begynner å bruke online shopping som et supplement til fysiske butikker, sier Elvestad.

Plassen som de mest ivrige fylkene vinner de to nordligste fylkene i landet. Med spesielt fint vær i Nord-Norge i sommer har innbyggerne i Troms og Finnmark handlet mest i Norge, med 29 prosent høyere innkjøp per person enn landsgjennomsnittet. Innbyggerne i Nordland ligger hakk i hæl.

Del artikkel: