Konkurransen i bransjen er ifølge Hansen større enn noen gang, og han peker spesielt på nettbutikkene, både i Norge og utlandet, som er blitt mye flinkere de siste årene og kaprer kunder som tidligere handlet i butikkene.
Sport Holding, som består av konseptene Sport 1, Intersport, Löplabbet, Anton Sport, Sportsnett, Milslukern og Skandinavisk Høyfjellsutstyr, er desidert størst. De har den minste inntektsnedgangen på -0,7 prosent, og butikkjedene står for totalt 49,4 prosent av markedsandelene.
XXL står for et inntektsfall på -6,6 prosent, men er den aktøren som står for det største fallet i kroner og øre, med en nedgang på 285 millioner av bransjens totale nedgang på 389 millioner toner.
Den som merker størst inntektsnedgang i prosent er ifølge Sportsbransjeforeningen MX Sport, med en nedgang på 17,8 prosent.
Stadion og Obs representerer de eneste aktørene i bransjen med en økning på henholdsvis 3,9 og 0,9 prosent.