Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ferske tall fra Sportsbransjeforeningen: Én bransjespiller er desidert størst

Norske sportskjeder merker nedgang
Foto: Istock
Konsernet har markedsandeler på nærmere 50 prosent.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Ifølge tall fra Sportsbransjeforeningen omsatte sportskjedene i Norge for litt over 13 milliarder kroner i fjor.

Omsetningen faller altså 2,9 prosent, tilsvarende 389 millioner kroner, fra 2022. Dette skriver E24.

Stort sett alle i sportsbransjen opplevde en korreksjon i tiden etter pandemien. Bransjen var nærmest dopet i to elleville år, da omsetningen vokste med 21 prosent, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, til avisen.

ANNONSE

Konkurransen i bransjen er ifølge Hansen større enn noen gang, og han peker spesielt på nettbutikkene, både i Norge og utlandet, som er blitt mye flinkere de siste årene og kaprer kunder som tidligere handlet i butikkene.

Sport Holding, som består av konseptene Sport 1, Intersport, Löplabbet, Anton Sport, Sportsnett, Milslukern og Skandinavisk Høyfjellsutstyr, er desidert størst. De har den minste inntektsnedgangen på -0,7 prosent, og butikkjedene står for totalt 49,4 prosent av markedsandelene.

XXL står for et inntektsfall på -6,6 prosent, men er den aktøren som står for det største fallet i kroner og øre, med en nedgang på 285 millioner av bransjens totale nedgang på 389 millioner toner.

Den som merker størst inntektsnedgang i prosent er ifølge Sportsbransjeforeningen MX Sport, med en nedgang på 17,8 prosent.

Stadion og Obs representerer de eneste aktørene i bransjen med en økning på henholdsvis 3,9 og 0,9 prosent.

Del artikkel: