Den nærmer seg Posten og Brings årlige kåring av de aller beste nettbutikkene i Norge. I år er det 17. året på rad kåringen finner sted, men nytt av året er en ny kategori.
I år vurderes til slutt ni finalister i de tre kategoriene omsetning under 50 millioner kroner, omsetning mellom 50-500 millioner kroner og omsetning over 500 millioner kroner.
Juryen bestående av seks erfarne og kjente fjes fra bransjen har plukket ut ni finalister fordelt på tre kategorier. Dette med utgangspunkt i hele 1300 norske nettbutikker, hvorav i underkant 200 nettbutikker har blitt grundig vurdert av juryen.
Ehandel har tatt en prat med de nominerte som venter spente på kåringen som finner sted 15. februar på Sentralen i Oslo.
Lars With, CEO i nettbutikken Supernerds, forteller at det å være en av tre finalister i kategorien omsetning under 50 millioner kroner, føles helt fantastisk.
Ord kan ikke beskrive hvor godt det føles. Vi er en veldig ung nettbutikk og det å være finalist i en slik kåring i vårt første fulle driftsår, er hinsides alle våre forventninger. Det er kjempegøy at Supernerds etter kun ett og et halvt år i drift, kan komme opp på oppløpssiden og utfordre kjente og etablerte aktører, forteller With til Ehandel.
Sammen med Marius Homnes startet han Supernerds i garasjen før de kjapt trengte mer plass og måtte utvide til nytt lager. Herfra sender leker, interiør og klær inspirert av populære spill.
For Supernerds betyr det utrolig mye å bli utropt som finalist til denne prisen. Dette, sammen med tilbakemeldingene vi får fra alle våre kunder, er tydelige signaler på at vi gjør mye riktig; det er rett og slett et skikkelig kvalitetsstempel. Likevel vet vi at vi er langt fra perfekte og jobber derfor knallhardt hver eneste dag, for å forbedre både nettbutikken og hvordan vi jobber. For Team Supernerds er ikke dette en hvilepute, så arbeidet fortsetter med uforminsket styrke, sier With.
Ydmyke i så godt selskap
De to andre finalistene i kategorien omsetning under 50 millioner kroner er Linda Johansen og nettbutikken Hippi Grace.
Sistnevnte selger egendesignede skinnvesker samt tilbehør.
Det er en helt utrolig lykkefølelse å bli nominert og vi er ganske ydmyke i et så godt selskap. Vi er veldig stolte av å ha kommet så langt og utrolig takknemlige for nomineringen som vi har fått fra kundene våre. Det gir en utrolig stor motivasjon til å stå på enda mer for å kunne levere god service til våre kunder, hele teamet er helt i hundre, forteller Toril Opsahl Torp, daglig leder i Hippi Grace.
I motsetning til Hippi Grace og Supernerds er det ikke første gang Linda Johansen er en av finalistene til Netthandelsprisene.
Det er like stas hver gang, og det er virkelig et symbol på at vi gjør ting riktig. Det å bli testet ut av en fagsterk jury er ekstremt viktig for oss. Å bli bedømt på alle de viktige kriteriene slik at vi også får avdekket våre svakheter, og dermed kan forbedre oss, sier Linda Johansen.
Skulle det vise seg at de stikker av med seieren, kan hun garantere at det blir god stemning i teamet.
Å vinne er stort, veldig stort! For alle i teamet er det som å vinne en stafett. Alle har bidratt og alle kjenner på stolthet. Det knytter oss sammen.
"Et bevis på vår kundetilfredshet"
I denne kategorien omsetning mellom 50-500 millioner kroner er det Apotera, Carlings og Care of Carl som kjemper om å vinne tittelen årets beste nettbutikk og Netthandelsprisen 2022.
Patrick Hjetland, medgründer og CEO i Apotera, forteller til Ehandel at bare det å bli nominert er en store ære for hele teamet når det er så mange flinke aktører i netthandelsbransjen.
Vi jobber dag inn og dag ut for å gi alle våre kunder den absolutt beste handleopplevelsen. At det arbeidet også kan resultere i en pris, er selvfølgelig veldig hyggelig. Det ble stor applaus på kontoret da vi fikk vite om nominasjonen. Dersom vi skulle være så heldige å vinne blir det selvfølgelig ekstra feiring, sier Hjetland.
Hos Care of Carl er det Mathias Ekström som sitter ved roret. De opplever nominasjonen og finalistplassen som en bekreftelse på at kundene setter pris på jobben de gjør.
Vi er kjempestolte og glade over å være blant finalistene. Vi ser det som et bevis på vår kundetilfredshet og at stadig flere setter pris på det vi gjør. Det er selvfølgelig alltid veldig moro å vinne en pris som beviser at den tiden og det engasjementet man som selskap legger ned, settes pris på. Det gir ekstra energi til alle medarbeidere som legger sin sjel i arbeidet, sier Ekström.
"Klart vi er stolte"
Sist men ikke minst venter finalistene i kategorien omsetning over 500 millioner kroner. Her finner vi Oda, Fjellsport og Get inspired. For sistnevnte er det ikke mindre enn 6. gang nettbutikken står blant finalistene til Netthandelsprisen.
De har tatt seieren hjem tre ganger tidligere, i 2016, 2020 og 2021.
Det er mange dyktige nettbutikker og stor konkurranse om prisen. Å være blant finalistene for 6. gang er vi stolte over! Å vinne "Årets nettbutikk" er for oss som å vinne et OL-gull. Vi betrakter det som bransjens gjeveste pris og det er en stor anerkjennelse for alle som jobber i Get Inspired. Det er en viktig kulturbygger og bekreftelse på all innsatsen vi legger ned. Selvfølgelig blir det topp stemning hvis vi vinner, forteller CEO i Get inspired, Sindre Landevåg.
Årets finalister er ydmyke og samtlige påpeker overfor Ehandel hvor mange andre erfarne og kyndige nettbutikker vi har i Norge. Det samme gjelder Fjellsport hvor CMO i selskapet, Rachel Sande Jacobsen, påpeker hvor stas det er at juryen legger merke til nettopp dem.
De har vurdert mange gode nettbutikker, så det er klart vi er stolte av at vi har kommet gjennom nåløyet og er en av finalistene. Vi har en helt rå gjeng hos oss som jobber hardt for å levere gode kundeopplevelser hver eneste dag. De fortjener å få positiv feedback fra en flink jury, og det motiverer oss til å stå på videre, sier Jacobsen, før hun runder av:
Både Oda og Get Inspired, som er sammen med oss i finalen, leverer imponerende godt. Så vi ser at det er tøff konkurranse her og vi ønsker de masse lykke til med kåringen.