Årlig vurderer kommunikasjonsbyrået Apeland omdømmet til 50 store norske virksomheter. Disse blir vurdert gjennom et helt år, og i 2023 er det markedsplassen Finn.no som ligger på topp.
På en skala fra 0 til 100 scorer de som ligger mellom 80-100 svært godt. Her finner vi, foruten Finn.no, Tine, Vinmonopolet som stakk av med seieren i fjor, samt NRK. Scoren viser at disse virksomhetene er godt likt og at Ola Nordmann stoler på dem.
Finn.no imponerer. Ikke bare får de den høyeste emosjonelle scoren, men de scorer også svært bra på omdømmedriverne ledelse, klima, etikk og opplevd verdi for pengene, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i Apeland, som står bak målingen.
Han mener at markedsplassen har en unik posisjon som en innovativ og bærekraftig forbrukertjeneste i stadig utvikling.
Å vinne denne målingen er et bevis på at vi lykkes med å levere et godt produkt til norske forbrukere, og at vi anses som et selskap som gjør mye riktig både eksternt og internt. Vi i FINN går på jobb for å gjøre en forskjell og vi utfordrer oss selv for å stadig bli bedre. Som Norges største markedsplass har de aller fleste nordmenn et forhold til FINN og dette innebærer et ansvar alle som jobber her kjenner på, sier Eddie Sjølie, leder for Finn.no, i en pressemelding.
Tilbringer 50 timer på markedsplassen
Finn.no hadde gjennom fjoråret 3,4 millioner brukere. Disse tilbringer i gjennomsnitt 51 timer hver på markedsplassen hvor det i 2022 ble gjort 474 millioner søk.
Tjenesten Fiks ferdig tillater brukerne å kjøpe og selge produkter på Finn.no uten å måtte kommunisere med selgeren/kjøperen, hvor frakt er inkludert i sluttprisen. Én million kjøp er blitt gjort gjennom denne tjenesten siden lansering for et år siden.
Vi ønsker også å være der når du skal kjøpe hjemmet ditt, finne drømmejobben, kjøpe deg ny bil eller bestille deg en ferie. FINN ønsker å tilrettelegge for en best mulig markedsplass når det gjelder alle disse valgene, og etterstreber å stadig utvikle og optimalisere produktene og de ulike markedsplassene, sier Sjølie.
Her er listen over dagligvare-, detaljhandel- og logistikkaktørene som var med i Apelands omdømmekåring:
Dagligvare
- Meny - 78
- Kiwi - 76
- Coop - 73
- Oda - 72
- Rema 1000 - 70
Detaljhandel
- Clas Ohlson - 77
- Komplett - 75
- Jernia - 75
- Zalando - 75
- Ikea - 74
- Biltema - 72
- Elkjøp - 69
- Apple - 68
- XXL - 64
- Power - 64
- Amazon - 56
Logistikk
- Posten - 77
- Postnord - 58
Fjorårets resultater kan du se her.