Vi starter med litt historie: Mukasa Kaffebrenneri har brukt Vipps pÃ¥ nett og Vipps Logg inn siden 2017. I 2019 tok de ogsÃ¥ i bruk Vipps Faste Betalinger, som gjorde det enda enklere Ã¥ la kundene abonnere pÃ¥ ferskbrent, sporbar og rettferdig og kaffe. Og er det én ting som beskriver Mukasa er det kjærligheten til god kaffe, samtidig som hvert ledd i prosessen er ivaretatt – helt fra bonden til ferdig kopp.Â
- Vi synes alltid det er spennende med nye og innovative løsninger. For oss i Mukasa er det viktig a tilby kundene de enkleste og raskeste løsningene, forteller Axel A. Korsvik i Mukasa AS.Â
Mukasa tok derfor i bruk Vipps Checkout, en komplett betalingsløsning for nettbutikker, fÃ¥ dager etter lanseringen i starten av 2022. Tjenesten lar kundene dine betale med Vipps, akkurat slik du kjenner i dag – samtidig som den automatisk fyller ut fraktinformasjonen. I tillegg til Vipps er ogsÃ¥ kortbetaling en del av løsningen. Etter et drøyt halvÃ¥r har tilbakemeldingene vært gode.Â
- Særlig de faste kundene vÃ¥re har lagt merke til den nye betalingsløsningen. Tilbakemeldingene er, blant annet, at de synes det er positivt at vi tilbyr kortbetaling paÌŠ en enkel maÌŠte. De synes ogsÃ¥ at betalingsprosessen er som mer sømløs, sier han.Â
 Kom i gang med Vipps Checkout.
Fire fordelerÂ
Vipps Checkout har, ifølge Axel A. Korsvik, flere fordeler for nettbutikken deres: - For det første synes vi kassasiden ser skikkelig bra ut. Designet er ryddig og enkelt, uten at det blir komplisert for kundene vÃ¥re. Vi setter ogsÃ¥ pris pÃ¥ at funksjonaliteten er lik Vipps-produktene vi brukte tidligere, ettersom de fleste av kundene valgte Ã¥ logge inn med Vipps fra før, forteller han, og trekker frem fire viktige fordeler.Â
1: Helautomatisk frakt hos Bring og PostnordÂ
NÃ¥r kundene logger inn med Vipps er Mukasa sikre pÃ¥ at adressen deres er korrekt. Hovedfordelen er at færre pakker komme i retur. – Vi slipper dyre gebyrer og feiladresserte pakker. Pakker med feil adresse, spesielt manglende husnummer, er redusert betraktelig etter at vi gikk over til Vipps Checkout, forteller Axel, og legger til: - Dette er positivt for kunden, oss og miljøet.Â
2: Integrert løsning for kortbetalingÂ
I tillegg til «vanlig» betaling med Vipps, kan du med Vipps Checkout også legge til rette for betaling med kort i samme løsning. – Dette setter både vi og kundene pris på. Flesteparten av kundene har vært fornøyd med Vipps som eneste betalingsløsning, men det har vært noen som ønsker utsjekk med kort. Na kan vi tilby begge deler, sier han.
3: Bedre kundereiseÂ
- Tjenesten har forbedret kundereisen i nettbutikken vÃ¥r. NÃ¥ er det enklere og raskere for kundene aÌŠ legge inn ordre pÃ¥ farten. Med spesielt mobile enheter har utsjekk- og betalingssiden blitt mye enklere, med bedre flyt mellom nettsiden og Vipps, forteller han.Â
Til slutt peker han pÃ¥ prisen: - Det er en fordel at Vipps Checkout er en relativt rimelig betalingsløsning, sier Axel. Vipps Checkout har en fastpris pÃ¥ 2,49 %.Â
Vipps som eneste leverandørÂ
Mukasa bruker Vipps som eneleverandør av betaling, med flere av produktene som en del av nettbutikken. – Kort fortalt vil jeg si at vi er veldig fornøyde med Vipps, rett og slett fordi tjenesten har fungert bra over flere Ã¥r. Vipps er stabilt, og rettetiden er kort hvis noe skulle gÃ¥ galt. Vi har også svært god dialog med underleverandører og utviklerne av Vipps plugins for WooCommerce, sier han.Â
Kan dere si noe om resultatene etter Ã¥ ha brukt Vipps Checkout til nÃ¥?Â
- Det er enda litt tidlig for å male resultater som kan føre til en konklusjon, men: Vi ser at frafallet på betalingssiden er redusert etter vi gikk over til Vipps Checkout – noe som er kjempepositivt. Løsningen som automatisk fyller inn kundes fraktadresse har også spart oss for betydelige gebyrer fra transportørene, avslutter han.
 Kom i gang med Vipps Checkout.