ANNONSE

Fjellsport om pandemien og 2022 – “Vi er ydmyke og spente“

Stian Larsen, kommersiell sjef i Fjellsport og Rachel Sande Jacobsen, CMO i Fjellsport.
Foto: Ehandel
Linn Adine Andersen

Gjør sport av raske omstillinger.

ANNONSE

I februar var Ehandel på besøk hos Norges netthandelsby, nemlig Sandefjord. Nettopp dette stedet er startgropa til mange store og små e-handelsaktører i vårt land i dag, og gründerånden står sterkt i byen.

Ingebjørg Tollnes, daglig leder i Sandefjord Næringsforening, loset oss gjennom en dag med besøk hos Fjellsport, Garasjetid, Dressmykid samt et butikkbesøk hos Skitt Fiske og Skitt Jakt. Dagen startet hos Stian Moldvær Larsen og Rachel Sande Jacobsen i Fjellsport, som til tross for flyttekaos og omorganisering i lokalene, hadde tid til en prat.

Omorganiseringen her på kontoret er blant annet et resultat av at vi har sett våre kolleger jobbe på en ny måte under pandemien, og vi har fått masse læring på hvordan vi kan jobbe både bra og effektivt sammen.

Det å raskt gjøre endringer, for både å utnytte plassen langt bedre, samt fysisk sitte annerledes og mer naturlig i hverdagen, synes vi alle var fornuftig. Så er det ekstra artig at vi rigget det til så raskt og prøver ut ting nå, forteller Stian Moldvær Larsen, kommersiell direktør i Fjellsport, til Ehandel.

Det er ikke til å komme unna at pandemien har satt sine ringvirkninger på hver og en av oss, på ulike måter. Fjellsport har de siste to årene opplevd å vokse ut av lageret sitt, kundene deres har hamstret rasjoneringspakker, omsetningen har økt enormt  – og ikke minst har en helt ny strøm av kunder har funnet veien til nettbutikken deres. I tillegg til dette har antallet ansatte vokst, og selskapet har i dag over 100 medarbeidere.

Turmaten fløy ut av hyllene

Det var først i februar 2020 Fjellsport-gjengen for alvor skjønte at coronaviruset ville ha store påvirkninger for egen drift. Dette ble ytterligere forsterket da daværende statsminister, Erna Solberg, ba det norske folk om å holde seg hjemme – men samtidig oppfordret oss alle til nærturer i nabolag, skog og mark. Da strømmet nemlig en helt ny kundegruppe på.

Mye har skjedd de siste årene. Vi var like nervøse som de fleste andre da ting skjedde helt i starten, og tenkte på hvordan det ville bli for oss. Hva må vi gjøre? Vi lagde flere scenarioer for hva som kunne skje, hvis vi opplevde at salget stoppet oppet eller at kundene våre var engstelige, forteller Rachel Sande Jacobsen, CMO i Fjellsport, til Ehandel.

Den aller første merkbare trenden i Fjellsport var hamstringen. Samtidig som butikkhyllene i dagligvarebutikkene tømtes for gjær og hvetemel, forsvant rasjoneringspakkene og turmaten ut av de digitale hyllene på Fjellsport.no.

Akkurat den delen med hamstringen av turmat var veldig tydelig, og litt artig. Vi snakker tusenvis av rasjoneringspakker som forsvant på bare noen uker. Vi hadde flere hundre prosent vekst i den type produkter, i den perioden, sier Larsen.

Så gikk det en liten stund, og teamet så en tydelig trend: flere henvendte seg mot nettet, de lette på nettet etter produkter og de handlet på nett.

"Vil det vokse eller ikke?"

Jacobsen forteller at den nye kundegruppen bestod hovedsakelig av de som måtte finne alternativer til hva de var vant til fra før av – for eksempel reising og uteliv. Lavterskel friluftsliv ble nøkkelordene. Fjellsport-teamet som var vant til å henvende seg til de litt mer proffe eventyrerne, måtte tilpasse sortimentet, kommunikasjonen og websiden til Ola Nordmann.

Klær, utstyr og fottøy gikk det mye av. Vi har mange kunder som er spesielt interesserte, og som vet akkurat hva de skal ha, men nå så man flere som kjøpte de samme produktene. Så er det jo litt sånn med nordmenn, da, når man kjøper en jakke eller turbukse, så skal det se proft ut, sier Larsen.

Selv om pandemien har krevd en hel del, er det først i tiden fremover den virkelige prøvelsen kommer. Vil Fjellsport klare å beholde alle disse nye kundene? Dette er både Larsen og Jacobsen spente på selv.

Kundene våre som tidligere var på Ayia Napa i ferier og hadde helt andre interesser, har de nå fått smaken på friluftslivet? Eller vil de gå tilbake? Det er klart at friluftsliv har blitt en trend de siste årene, å ta vare på naturen og dette med bevisstgjøring rundt klimaet og din egen rolle i dette – alt det er ett element.

Deretter har du markedet totalt sett innen sport og friluftsliv, hvilket også er veldig spennende. Vil det vokse eller ikke? Hvis det ikke vil vokse, så tror vi at flere av de som skal handle vil gjøre dette på nett.

Ny webplattform på vei

Én av tingene Fjellsport kan gjøre for å beholde sine nye kunder, er å møte dem på den rette måten på nettet. Derfor kan vi i løpet av året forvente oss en oppgradert versjon av plattformen deres.

En ny og bedre web vil gjøre enormt mye for kundeopplevelsen på veldig mange områder. Det er jo dette med å levere gode kundeopplevelser vi har fokus på, sier Jacobsen.

Larsen sier seg enig, og forteller at de på huset har en lang liste over ting de ønsker seg på plattformen. Det jobbes beinhardt for å få punktene fra ønskelisten på plass, og den største motivasjonen skal være en enklere handleprosess for kundene samt mer informasjon og inspirasjon på siden.

Selv har Fjellsport mest trua på de som peker seg ut én eller to ting de vil bli skikkelig, skikkelig gode på. For dem handler det nå om å bli enda bedre på personalisering.

Netthandel er ofte misforstått, man tror at man må være best på alt for å kunne lykkes, men hvis man er best på alt og alle skal ha det som mål, så ender man opp med middelmådighet på alt, sier Larsen, og fortsetter:

De som tør å peke på at de skal bli forbaska gode på den éne tingen, de klarer det som regel. For vår del, som en butikk med fantastisk utvalg og mye varer – er det viktig å bli enda bedre på å vise dem frem på en bra måte. Rett vare, til rett person. Altså mer personalisert. Det er også en god måte å inspirere på.

Veien videre?

Siden 2019 har Fjellsport mer enn doblet omsetningen. Det er i dag i overkant av 100 ansatte på kontorene i Sandefjord, og selskapet rigger seg for videre vekst med en sømløs overgang tilbake til kontoret – for de som skulle måtte ønske det.

Vi er ganske ydmyke i forhold til hvordan vi tenker om 2022, og det mest ærlige svaret er at vi er veldig spente! Vi tror at Fjellsport vil fortsette veksten sin de neste årene, men det er klart at slik det har vært de siste årene, og slik det er akkurat nå med strømpriser, bensinpriser med mer – ville det vært naivt å tro at ikke også vi skal kjenne på dette, sier Larsen.

Del artikkel: