Torsdag delte Forbrukerrådet en undersøkelse man har gjennomført i det norske utleiemarkedet på nett. Her ble det klart at så mange som tre av fire aktører fikk strykkarakter.
Dette baseres på de ulike aktørenes forbrukeravtaler og hvilke rettigheter som gis forbrukeren dersom en vare for eksempel ikke er som forventet, leveres sent eller lignende. Forbrukerrådet konkluderte med at et bedre forbrukervern må på plass samt at markedet for leie av produkter og utstyr er forbrukerfiendtlig.
LES OGSÅ: Tre av fire utleieaktører får strykkarakter – "kan være ulovlige"
Blant aktørene med bunnotering i undersøkelsen finner vi klesdelingsplattformen Fjong. Den grønne løsningen tilbyr utleie av klær samt medlemskap hvor man kan abonnere på et visst antall plagg i måneden. Her er det altså ikke mulig å eie – kun leie.
Country Manager i Fjong Norge, Kristin Vaag, reagerer på hvordan Forbrukerrådet fremstiller resultatene fra undersøkelsen og understreker at deres kunder har 100 prosent fornøydhetsgaranti.
Det betyr at våre kunder selvfølgelig har rett på erstatning, prisavslag eller refusjon dersom et plagg de leier hos oss er forsinket eller har mangler. I tillegg til disse grunnleggende rettighetene, strekker vårt kundeserviceteam seg alltid litt ekstra for kundene. Vi måler kundetilfredshet kontinuerlig og har en kundetilfredshet-score på 76, det er vi fantastisk stolte over! Disse tallene peker i stikk motsatt retning, og jeg er derfor overbevist om at utfallet av denne undersøkelsen hadde sett helt annerledes ut dersom Forbrukerrådet faktisk hadde tatt en prat med kundene våre, sier Vaag til Netthandel.
Forbrukerrådets undersøkelser foregikk slik: hver aktør kunne få totalt seks poeng. Ett poeng gis for hver av rettighetene som prisavslag, heving og erstatning i tilfelle ved forsinkelse og mangel. Her scoret altså Fjong null poeng hos Forbrukerrådet.
Dette beviser ifølge Vaag én ting, og det er ikke at man i Fjong har en forbrukerfiendtlig avtale.
Leieundersøkelsen er utelukkende basert på informasjonen som ligger tilgjengelig på nett, og resultatet har gjort oss bevisst på at det er behov for å tydeliggjøre avtalevilkårene våre. Det kommer vi til å ta tak i umiddelbart, slik at det fremkommer i klartekst hva kundene våre har krav på. Vi kan bare snakke for oss selv, men vi jobber hver dag for å tilby den aller beste tjenesten for våre kunder og å gjøre det attraktivt å ta miljøvennlige valg i klesveien, forklarer hun.
"Uheldig"
Til sist påpeker Fjongs Norgessjef hvordan nordmenn ligger på forbrukstoppen i Europa og ikke må skremmes vekk fra å teste utleie.
Jeg synes det er svært uheldig at Forbrukerrådet ikke har åpnet for dialog med bransjen, og i stedet publiserer disse resultatene med en retorikk som i verste fall skremmer forbrukerne fra å teste utleie. Ferske tall fra SSB viser at nordmenn kjøper 50 prosent mer klær og sko enn snittet i Europa, og skal vi nå klimamålene er det et akutt behov for at vi endrer forbruksmønstrene våre. Jeg støtter Blyverkets forslag om en egen forbrukertjenestelov. Om det fører til at forbrukerne blir tryggere på tjenestene som tilbys, og at det dermed blir mer attraktivt å velge leie og delingsøkonomi, er det vinn, vinn for alle parter: forbrukerne, oss og miljøet.
Netthandel har kontaktet Forbrukerrådet for et tilsvar.