Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Flere bruker AI når de handler på nett: ”En ny shoppingopplevelse tar form”

Rune Reikerås, salgsdirektør i Salesforce.
Foto: Salesforce
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Samtidig investerer bransjen mer enn noensinne i ny teknologi.

ANNONSE

Stadig flere bruker kunstig intelligens når de handler. Én av seks forbrukere har brukt generativ AI for inspirasjon og forskning i forbindelse med et kjøp på nett, samtidig som hele 93 prosent av de spurte lederne innen detaljhandelen sier at de investerer mer enn noensinne i teknologien for å kunne møte kundenes behov.

Dette viser undersøkelsen Connected Shoppers Report fra skytjenesteselskapet Salesforce, hvor man har tatt tempen på AI-bruk blant forbruker som ifølge resultatene bruker teknologien hyppigere når de velger klær, kjøper elektronikk eller vurderer ulike interiøralternativer for hjemmene sine.

Det mest tidkrevende ved nettshopping er grunnarbeidet. Forbrukere bruker vanligvis mye tid på å lese anmeldelser og sammenligne ulike produkter for å kunne ta informerte beslutninger om hva som passer best. Det er denne typen prosesser generativ AI effektiviserer – og som det later til at stadig flere begynner å oppdage, sier Rune Reikerås, salgsdirektør i Salesforce Norge, i en kommentar til rapporten. 

Hele 46 prosent av de spurte svarte faktisk at teknologien kunne være nyttig ved kjøp av hjemmeelektronikk. Én av to forbrukere i Norden mente kunstig intelligens kan være nyttig når man ønsker inspirasjon til innredning av hjemmet, mens 30 prosent ville brukt AI for råd hva gjelder skjønnhetsprodukter.

Flere vil også bruke AI for å kunne planlegge antrekkene sine.

"En ny shoppingopplevelse tar form"

På den andre siden av undersøkelsen finner vi lederne i detaljhandelsbransjen. Mens et stort flertall planlegger å investere i teknologien svarer 59 prosent at de bruker teknologien for å støtte sine butikkmedarbeidere, slik at de kan gi kundene gode produktanbefalinger.

Ifølge Reikerås gjelder det å tilpasse seg et mer dynamisk handelslandskap – der bruken av AI kan være helt avgjørende. Han mener at teknologien har potensial til å komplett endre måten vi handler på.

Si at du skal kjøpe deg en kjole. I stedet for å scrolle seg gjennom hundrevis av ulike varianter, kan vi enkelt be om personlige antrekkforslag. “Finn fem ulike klesalternativer for et skjærgårdsbryllup. Jeg vil ha en pastellfarget kjole som når knærne, med høy hals. Prisklasse: 1000 til 2000 kroner, inkludert matchende sko og veske”, og der dukker alternativene opp på skjermen. En helt ny digital shoppingopplevelse tar form, forklarer Reikerås.

Som en liten ekstra detalj kommer det også frem at flere benytter seg av klikk og hent-løsninger, en trend hvor de nordiske landene skiller seg ut som "nest best i verden" – 64 prosent av respondentene svarte nemlig at de tilbyr denne tjenesten.

Kundene ønsker muligheten til å være fleksible og ha sømløse overganger mellom en digital og fysisk kjøpsopplevelse. For detaljhandelen blir det stadig viktigere å ha en tilstedeværelse både online og offline, der kundene får det beste fra begge verdener, som forener den tradisjonelle handelen med moderne teknologi, avslutter Reikerås.

Connected Shoppers Report er en global undersøkelse gjennomført av Salesforce med 2400 forbrukere og 1125 ledere innen detaljhandelen som respondenter. 175 av disse forbrukerne og 75 av lederne representerer nordiske land, inkludert Norge.

Del artikkel: