Ikeas gratisbusser kjører i disse dager sine siste turer i storbyene Oslo og Bergen. Fra og med 30. september legges nemlig tilbudet ned grunnet mindre etterspørsel.
Nettshoppende kunder med endret handlemønster og preferanser har rett og slett krevd at møbelgiganten måtte tenke nytt.
De siste årene har vi sett at færre kunder benytter seg av buss-tilbudet, i takt med at stadig flere velger å besøke oss digitalt. Vi har også fått på plass bedre leveringstjeneste som gjør at kundene våre kan få levert varer hjem på døren både raskere og billigere, sier Beate Hagen, Market Area Manager i Ikea Norge, i en pressemelding tirsdag formiddag.
I tillegg har IKEA åpnet en rekke nye butikk-konsepter for å møte kundene våre enda nærmere der de er. Det gjør at behovet for fysisk transport til og fra varehusene er redusert, legger hun til.
Ikea er imidlertid trygge på at kunder uten eget kjøretøy vil finne veien til varehusene i Oslo og Bergen også i tiden fremover.
Vi beklager eventuelle ulemper dette kan medføre og forsikrer at vi også i fremtiden skal fokusere på å levere enestående kundeopplevelser. Mens vi tar farvel med Ikea-bussen, ser vi frem til å introdusere nye og innovative måter å møte kundenes behov på, sier Hagen.