Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Flere forbrukere enn før bryr seg om bærekraftig levering - slik vil de ha det

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

I PostNords rapport Netthandel i Norden ser vi hvordan forbrukerne ønsker å få varene sine levert.

ANNONSE

Bærekraftig levering av netthandelskjøp er et viktig tema, og flere forbrukere enn før bryr seg om ikke bare hvordan pakken blir levert, men også hva slags emballasje som blir brukt.

Posten er utslippsfri innen Ring 1 i Oslo, og har satt seg som mål i 2020 å fokusere på elektrifisert pakkedistribusjon. Motegiganten Zalando skal omstille all emballasje  til å bli bærekraftig innen 2020, og har allerede gått over til esker laget av 100 prosent gjenvunnet papp. Samtidig har den Oslobaserte nettbutikken Be:Eco funnet løsningen som passer dem, og sender alle bestillinger på en måte som gjør at forbrukeren slipper å sitte igjen med avfall som ikke kan gjenvinnes.

I en undersøkelse gjennomført av PostNord i 2019 kunne forbrukerne velge mellom fire leveringsscenarioer, hvorav det mest bærekraftige alternativet også var det som tok lengst tid. Dette alternativet var mest populært i Norge og Sverige, hvor henholdsvis 25 og 29 prosent valgte bærekraft fremfor rask levering.

Danmark og Finland har et stort nettverk av pakkeautomater i forhold til Norge og Sverige. Dette er muligens også årsaken til at danske og finske forbrukere setter fleksibilitet høyest når det kommer til levering av pakker, når de kan forvente å få pakkene levert til automatene innen 2-3 virkedager. Det er derfor viktig at bærekraftige leveringer også kan være fleksible.

LES OGSÅ: Pakkeautomater øker i popularitet - nå tar de over Norge

For nettbutikkene er det også viktig å forstå hvordan leveringen kan gjøres mer bærekraftig uten at man må gå på akkord med de leveringsaspektene som er essensielle for kundene. I Netthandelen i Norden – halvårsrapport 2019 oppga for eksempel 32 prosent av de finske forbrukerne at de er villige til å betale for klimakompensert levering – noe som kan stilles opp mot de kun 14 prosentene som ville valgt en bærekraftig levering hvis den er ufleksibel og tar lang tid, skriver PostNord i sin rapport.

Dermed konkluderer PostNord at det kan være enklere å gjøre noe med leveringskostnaden for å oppnå en mer bærekraftig levering, enn å måtte føye seg for andre leveringsverdier som forbrukerne verdsetter.

For å oppsummere er det viktig å kunne tilby forbrukerne samtlige leveringsalternativer. Lynrask levering er også tilgjengelig hos aktører i utlandet, og kommer trolig etterhvert til Norden. I rapporten kan vi lese at dette alternativet mest sannsynlig får større gjennomslag, trolig på bekostning av de mer bærekraftige alternativene.

Emballasjestørrelse, gjenbruk og gjenvinning

Det er forskjell på hva som settes høyest i de ulike landene i Norden, men klart at emballasjestørrelse og mulighet for gjenbruk er viktig for forbrukerne. I Sverige og Finland er det størst fokus på emballasjestørrelsen, hvorav de finske forbrukerne heller ønsker seg levering i plastpose enn pappeske for å redusere plassen forsendelsen tar. I følge rapporten til PostNord er det henholdsvis 53 prosent av forbrukerne i Sverige og 46 prosent i Finland som mener at esken eller emballasjen bør tilpasses varen i større grad.

I Danmark derimot er det gjenbruk og gjenvinning som står først på plakaten, og 35 prosent av de danske forbrukerne ønsker emballasje som kan gjenbrukes. Norske forbrukere foretrekker en salig blanding - med esker tilpasset varen de har bestilt, laget av et materiale som er mulig å gjenvinne. Gjenbruk av emballasje er nordmenn dog ikke like positive til som danskene, i følge resultatene i rapporten.

Amanda Villaruel, innkjøps- og PR-ansvarlig i nettbutikken Be:Eco, forteller til Ehandel at flere av deres kunder velger å handle hos dem nettopp på grunn av måten de sender varene på.

Det er en del av vår policy å minimere avfall og særlig plast hos kunden. Be:Eco har derfor alltid som mål å velge esker som er tilpasset ordren. Stort sett alle i Norge har enkel tilgang på papp og papirinnsamling, og det er et fungerende marked for gjenvinning av dette materialet. I sendingene bruker vi ikke noe plastfyll, men kraftpapir, bølgepapp og lignende monomaterialer for at gjenvinningsprosessen skal bli enklere, sier Villaruel til Ehandel.
Villaruel forteller også at flere av deres kunder gjenbruker kraftpapiret de pakker varene med, og bruker det for eksempel som gavepapir.

Forbrukeren skal sitte igjen med minst mulig avfall

Zalando startet i 2019 et pilotprosjekt med gjenbrukbar emballasje her i Norden, og dette prosjektet pågår fortsatt. Motegiganten fokuserer først og fremt på å eliminere avfall i sine emballasjer slik at kunden sitter igjen med så lite avfall som mulig, på samme måte som Be:Eco.
Som en del av vår do.More strategi, designer vi våre forpakninger for å minimere avfall og å holde materialene i bruk, spesifikt eliminerer vi engangsplast. Vi er opptatt av å redusere mengden ressurser vi bruker i tillegg til å finne nye måter å gjenbruke, gjenvinne og sørge for at forbrukeren sitter igjen med minst mulig avfall. Forpakning spiller en essensiell rolle i å beskytte våre produkter frem til de når kundene våre. I 2019 brukte vi mer enn 44.000 tonn pakkematerialer, hvorav 91 prosent kom fra fornybare kilder, sier Zalando til Ehandel.
Videre forteller Zalando at noen av deres viktigste prinsipper er å bruke resirkulert materiale der det er mulig, designe emballasje for å optimalisere materialbruk- og kostnader, samt bruke ingredienser som er trygge for miljøet og mennesker.

Del artikkel: