Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Flere inspireres av influensere – disse plattformene vokser mest

Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Kraftig økning".

ANNONSE

Sosiale medier som inspirasjonsplattform, og springbrett til gjennomførte kjøp på nett, vokser. Bare den siste måneden har 3 av 10 nordmenn handlet et produkt man har sett på sosiale medier, og det siste året har antallet som lar seg inspirere av innholdsskapere til å shoppe økt med hele 50 prosent.

Dette kommer frem i Klarnas undersøkelse Shopping Pulse, som også viser at mange som inspireres til å kjøpe handler direkte gjennom den plattformen man oppdaget produktet på.

Det har skjedd en ganske kraftig økning i antallet nordmenn som oppgir at de følger og har kjøpt direkte, eller blitt inspirert til å kjøpe fra en innholdsskapers konto det siste året. Denne økningen har skjedd innenfor alle aldersgrupper under 58 år. Veksten er også omtrent like stor blant både menn og kvinner, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby, i en pressemelding.

Man har også lagt de ulike sosiale mediene under lupen. Selv om Facebook fremdeles er størst, melder Klarna at Snapchat og Tiktok vokser markant.

Undersøkelsen viser at flest nordmenn handler produkter etter å ha sett det på Facebook. Deretter følger henholdsvis Instagram, Tiktok, Youtube og Snapchat som de plattformene som oftest konverterer til kjøp.

Rom for å vokse i Norge

Klarnas egne Creator Platform viser også til gode resultater. Løsningen skal gjøre det enklere for både innholdsskapere og butikker å få god oversikt over den reelle effekten av samarbeidet.

Antallet norske innholdsskapere som postet via denne plattformen skal ha økt med 30 prosent fra 2021. I samme periode økte gjennomsnittlig salgsvolum per besøk hos disse med 23 prosent.

Det finnes dog mye vekstrom for en slik type kjøpsreise i Norge. Det er nemlig i USA og Storbritannia at flest lar seg inspirere til kjøp av innholdsskapere. Norge ligger midt på treet – i alle fall i Klarnas undersøkelse som inkluderer 17 land fra store deler av Vest- og Sør-Europa, Australia og USA.

Alt tyder på at sosiale medier vil bli viktigere for markedsføring og for direkte salg fremover i Norge. Med våre verktøy og kommende tjenester er vi svært godt rigget for å møte dette – til beste for forbrukeren og våre butikkpartnere, sier Østby.

Del artikkel: