På selveste Black Friday presenterte Netonnet sin ferske handelsrapport som tok en nærmere titt på hvordan nordmenn vil feire julen i år.
Eller, hvordan en både kan og vil feire julen i år – bør en vel si. For det er ingen tvil om at det for mange blir ekstra trangt økonomisk denne jula.
Da kan det være fint med en påminner om at stadig flere takker mer enn gjerne ja til brukte julegaver – til tross for at det fremdeles er en generell holdning om at akkurat gaver må være nye. I Netonnets rapport kommer det frem at kun 36 prosent er villige til å gi bort brukte gaver. Samtidig svarer 54 prosent av de spurte at de gjerne kunne tenke seg brukte julegaver i år.
Dette er litt av et paradoks, som illustrerer at mange har et åpent sinn når det kommer til å eie og bruke brukte varer, mens mange ser ut til å mene at andre ikke er like åpne for det. I en perfekt verden bør disse proporsjonene være like.
Nå er det mange måter å kjøpe brukte varer på gjennom detaljhandelen som sikrer god kvalitet og lavere priser, med ulike garantisystemer som sikrer at det er et trygt kjøp på samme måte som å kjøpe nye varer, sier Kristina Wärmare, bærekraftssjef i Netonnet, i en pressemelding.
Flere leverer brukte dingser
I rapporten står det klart at blant nordmenn det siste året har 36 prosent har kjøpt brukte varer, privat og/eller i butikk eller nettbutikk, i større grad enn tidligere.
Interessen for å handle med brukte produkter, for å få penger tilbake eller kunne delfinansiere et nytt elektronikkjøp, er dessuten rekordhøy.
Allerede i august passerte vi tallene fra i fjor når det gjelder antall produkter som ble byttet for enten å få penger tilbake eller for å kunne delfinansiere et nytt kjøp. Det virker som mange har sett at det er penger å tjene her. I tillegg er det bærekraftig og sikrer god håndtering av brukte dingser – enten gjennom gjenbruk eller riktig gjenvinning, sier Wärmare.
Rimelige alternativer er populære
Stadig flere har dessuten åpnet øynene for rimeligere alternativer enn de trygge, kjent merkene man er vant med.
43 prosent har valgt billigere og rimeligere alternativer de siste 12 månedene. Et eksempel på dette er butikkenes egne merkevarer. En rekke forhandlere på tvers av en rekke bransjer tilbyr nå rimelige varer som et reelt alternativ til mer kjente premiummerker. Netonnets data viser at det er en stadig økende interesse for denne typen produkter.
Det samme gjelder julegavene, som er billigere i år enn tidligere år. Litt over 33 prosent velger å kjøpe billigere gaver i år enn i fjor. Dobbelt så mange, i alderen under 30 år, har ventet med å kjøpe seg produkter slik at de heller kan ønske seg dem i julegave.