Tenker du at det kun er kvinner og unge jenter som lar seg pÄvirke av influensernes feed nÄr man scroller gjennom sosiale medier? Vel, da tar du feil.
IfĂžlge Klarnas kvartalvise shoppingundersĂžkelse Shopping Pulse bevises nemlig det motsatt. I tredje kvartal i Ă„r er det flere norske menn enn kvinner som oppgir at de har handlet direkte fra en influenser. Det er flest yngre menn som oppgir dette, men hos den eldre aldergruppen er veksten stĂžrst.
BÄde den kraftige veksten i den eldste aldersgruppen, men ogsÄ kjÞnnsfordelingen, viser at influensere er i ferd med Ä etablere seg som en langt mer sammensatt gruppe enn det bildet mange har av en klassisk influenser. Dette er en kanal som bare vil bli viktigere fremover, sier markedsdirektÞr i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Globalt er det fremdeles flere kvinner som netthandler direkte fra influensere, med en prosentandel pÄ 41 prosent sammenlignet med 35 prosent menn som svarer det samme. Her i Norge har imidlertid flere menn, med henholdsvis 35 prosent, enn kvinner, med 33 prosent, at de har handlet produkter via influensere etter Ä ha sett det i sosiale medier.
I aldersgruppen over 59 Är svarer 13 prosent at de har handlet pÄ denne mÄten, sammenlignet med 3 prosent i samme periode i fjor. De i alderen 18-26 Är er likevel ivrigst, og her svarer hele 49 prosent at de har kjÞpt produkter via influensere etter Ä ha sett det i sosiale medier.
Reklamene i sosiale medier bommer
Like interessant er det at denne mÄten Ä handle pÄ vokser i popularitet. 51 prosent av de norske respondentene svarer at de har kjÞpt et produkt etter Ä ha sett det i sosiale medier, hvilket er en Þkning pÄ 4 prosentpoeng mot samme kvartal i fjor.
PĂ„ samme mĂ„te Ăžker andelen som sjekker ut produkter i sosiale medier fĂžr de bestemmer seg for Ă„ gjennomfĂžre et kjĂžpt. Antall forbrukere som startet sin handlereise i sosiale medier har Ăžkt med 4 prosentpoeng i tredje kvartal i Ă„r, sammenlignet med i fjor, til 19 prosent. Ăkningen er stĂžrst blant kvinner i aldersgruppen 18-26 Ă„r.
Sammen med Ăžkt bruk av kunstig intelligens er influensere og andre innholdsskapere med pĂ„ Ă„ spisse markedsfĂžringen â bĂ„de nĂ„r det gjelder form, fĂžlgerskare og kompetanse. Det gjĂžr hele netthandelsopplevelsen mer personalisert og relevant, noe som bare vil bli viktigere fremover, sier Elvestad.
De plattformene som ifĂžlge Klarnas undersĂžkelse inspirerer mest er Facebook, Instagram og Tiktok med henholdsvis 55, 45 og 34 prosent. Samtidig oppgir 41 prosent av respondentene at mindre enn hver fjerde reklame de ser i sosiale medier er relevante for dem.
Det er en stor utfordring for nettbutikker som bruker store summer pĂ„ annonsering at sosiale medier treffer kunder sĂ„ vidt dĂ„rlig. Klarna har derfor globalt utviklet en AI-dreven shopping feed i appen â som skal koble en potensiell kunde og butikk langt bedre sammen. Denne er allerede lansert globalt, og vil ogsĂ„ etter hvert bli tilgjengelig i Norge, sier Elvestad.