Tenker du at det kun er kvinner og unge jenter som lar seg påvirke av influensernes feed når man scroller gjennom sosiale medier? Vel, da tar du feil.
Ifølge Klarnas kvartalvise shoppingundersøkelse Shopping Pulse bevises nemlig det motsatt. I tredje kvartal i år er det flere norske menn enn kvinner som oppgir at de har handlet direkte fra en influenser. Det er flest yngre menn som oppgir dette, men hos den eldre aldergruppen er veksten størst.
Både den kraftige veksten i den eldste aldersgruppen, men også kjønnsfordelingen, viser at influensere er i ferd med å etablere seg som en langt mer sammensatt gruppe enn det bildet mange har av en klassisk influenser. Dette er en kanal som bare vil bli viktigere fremover, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Globalt er det fremdeles flere kvinner som netthandler direkte fra influensere, med en prosentandel på 41 prosent sammenlignet med 35 prosent menn som svarer det samme. Her i Norge har imidlertid flere menn, med henholdsvis 35 prosent, enn kvinner, med 33 prosent, at de har handlet produkter via influensere etter å ha sett det i sosiale medier.
I aldersgruppen over 59 år svarer 13 prosent at de har handlet på denne måten, sammenlignet med 3 prosent i samme periode i fjor. De i alderen 18-26 år er likevel ivrigst, og her svarer hele 49 prosent at de har kjøpt produkter via influensere etter å ha sett det i sosiale medier.
Reklamene i sosiale medier bommer
Like interessant er det at denne måten å handle på vokser i popularitet. 51 prosent av de norske respondentene svarer at de har kjøpt et produkt etter å ha sett det i sosiale medier, hvilket er en økning på 4 prosentpoeng mot samme kvartal i fjor.
På samme måte øker andelen som sjekker ut produkter i sosiale medier før de bestemmer seg for å gjennomføre et kjøpt. Antall forbrukere som startet sin handlereise i sosiale medier har økt med 4 prosentpoeng i tredje kvartal i år, sammenlignet med i fjor, til 19 prosent. Økningen er størst blant kvinner i aldersgruppen 18-26 år.
Sammen med økt bruk av kunstig intelligens er influensere og andre innholdsskapere med på å spisse markedsføringen – både når det gjelder form, følgerskare og kompetanse. Det gjør hele netthandelsopplevelsen mer personalisert og relevant, noe som bare vil bli viktigere fremover, sier Elvestad.
De plattformene som ifølge Klarnas undersøkelse inspirerer mest er Facebook, Instagram og Tiktok med henholdsvis 55, 45 og 34 prosent. Samtidig oppgir 41 prosent av respondentene at mindre enn hver fjerde reklame de ser i sosiale medier er relevante for dem.
Det er en stor utfordring for nettbutikker som bruker store summer på annonsering at sosiale medier treffer kunder så vidt dårlig. Klarna har derfor globalt utviklet en AI-dreven shopping feed i appen – som skal koble en potensiell kunde og butikk langt bedre sammen. Denne er allerede lansert globalt, og vil også etter hvert bli tilgjengelig i Norge, sier Elvestad.