Ifølge undersøkelsen anser fire av ti nordmenn at det er viktig at nettbutikken man handler fra bryr seg om miljøeffekten av virksomheten, og særlig kvinner og yngre ønsker mer miljøvennlige netthandel.
Halvparten av kvinnene mener at miljøpåvirkningen er viktig og en tredjedel av dem velger et miljøvennlig alternativ når de kan.
Det er en lang vei å gå for å redusere klimaavtrykket for norsk netthandel, spesielt når det gjelder emballasje, pakking og leveranser, sier Ardalan Fadai, e-handelsansvarlig hos Nets, og fortsetter:
Det er mye luft og plast som transporteres, og det er kun en femtedel av forbrukerne som får muligheten til å velge miljøvennlige alternativer som for eksempel fossilfri transport. Både kvinner og yngre nordmenn skiller seg ut som forbilder.
Miljøvennlige valg
Men selv om de eldre nettkundene anser at klima- og miljøavtrykket er viktig, så er de imidlertid ikke like flinke til å velge slike løsninger. De yngre derimot handler mer som de mener, hvor fire av ti velger miljøvennlige løsninger når de får muligheten.
Dette er en voksende trend, men det er mye igjen å gjøre og sammenlignet med Sverige ligger Norge bak. I nabolandet mener over halvparten at miljøvennlige valg ved netthandelen er viktig, og halvparten av de som får tilbudet velger miljøvennlig netthandel.
Utfordringen er at det er for få norske nettbutikker som gir tilgang til fossilfrie leveringsalternativer når de sjekker ut i kassen. I Sverige har omtrent en fjerdedel av de største nettbutikkene denne løsningen, og der finnes det eksempler hvor butikken kun tilbyr miljøvennlig levering.
Nettbutikkene i Norge henger etter sine svenske naboer, der en stor del av de største nettbutikkene tilbyr miljøvennlig distribusjon og noen kun slik distribusjon. Vi forventer imidlertid at miljøvennlige leveringsalternativer i Norge vil øke. Det kan bli et viktig konkurranseparrameter for nettbutikken, sier Fadai.
For mye luft
Av de tiltakene nordmenn ønsker seg fra nettbutikkene, er mindre og smartere emballasje – altså så lite innpakning og luft som mulig – klart øverst på ønskelisten.
Deretter følger lengre leveringstid for å kunne effektivisere transporten, samt miljøvennlige retur- og leveringsalternativer.
Det er vanskelig for forbrukerne å påvirke emballasjen på varene, men innen miljøvennlige leveranser er det både etterspørsel og mulig å forbedre alternativene. Det er gledelig at miljøtenkningen innen norsk netthandel beveger seg fremover, selv om det går sakte, og det kan bli mye bedre, sier Fadai.