ANNONSE

Flere rekorder ble slått under Black Week

therese.karlsrud.haugen

Det globale salget økte med 13 prosent.

ANNONSE

Ferske tall fra CRM-selskapet Salesforce viser at de globale salgsinntektene for handleperioden Black Week til Cyber Monday økte med 13 prosent sammenlignet med i fjor, og endte på 30 milliarder dollar.

Samtidig avdekker tallene at mobilen stod for hele 73 prosent av all digital trafikk, noe som er opp fra 66 prosent under tilsvarende periode i fjor. Også 55 prosent av alle kjøp ble gjennomført på mobil, sammenlignet med 50 prosent i fjor.

I følge Salesforce var kunstig intelligens noe av det som påvirket salget, hvor opp mot ni prosent av bestillingene som kom inn under Black Week, skal ha vært et resultat av markedsføring med kunstig intelligens. Forbrukerne som handlet med utgangspunkt i slike tilbud kjøpte i tillegg 12 prosent flere produkter per transaksjon.

I ukene før Black Week viste også trafikken til nettbutikkene seg å øke mens varer ble lagt i handlekurven, men kjøpt senere når de gode tilbudene var på plass. Dette er et bevis på at forbrukerne startet researchen tidlig.

Vinnerne frem mot jul

Etterhvert som jula nærmer seg spår Salesforce at de som ikke har fått unna julehandelen i større grad vi velge butikker med klikk og hent-mulighet.

Selskapet forventer at klikk og hent-butikker kan se 48 prosent mer aktive nettkunder og få 28 prosent høyere digitale inntekter i løpet av de fem siste dagene før jul.

Del artikkel: