ANNONSE

Flere rekorder fra Black Week avsløres

Milrab opplevde en vekst på 75 prosent under årets Black Week.
therese.karlsrud.haugen

Nettbutikkene melder om rekordomsetninger.

ANNONSE

Det er en hektisk tid for de som driver netthandel, og ekstra trykk var det under årets Black Week, som gikk av stabelen den siste uken i november. I følge Virke skal omsetningen denne uken ha økt med 6,6 prosent mot fjorårets Black Week.

Det er ingen tvil om at Black Week har blitt den nye Black Friday, og tallene fra Virke viser at Black Friday 2019 falt med ett prosent mot 2018. Dette skyldes trolig at det som tidligere har vært kun én salgsdag har blitt utvidet til en hel ukeskampanje.

Under årets Singles Day viste det seg tilsvarende trend, hvor flere butikker valgte å kjøre kampanje over flere dager som Singles Weekend og Singles Week.

LES OGSÅ: Er Singles Day nye Black Friday?

Mange netthandlere har nå talt opp sin tall etter salgsuken Black Week, hvor samtlige av de Ehandel har kontaktet kan melde om nye rekorder.

Blant annet har vi skrevet om Elkjøp som økte salget med 12,1 prosent mot tilsvarende uke i fjor, Netthandelsgruppen som solgte 1200 solgte produkter per time, Bilpleiekongen som doblet omsetningen under Black Friday og Blivakker sin vekst på 20 prosent mot fjoråret.

Nå kan også Blivakker-konkurrenten Blush rapportere om mange rekorder under Black Week, hvor omsetningen økte med 20 prosent. Hvilke andre rekorder som ble slått avsløres ikke.

Vi er veldig fornøyd med resultatene. Vi satt mange rekorder under Black Week i 2018, og vokste i år med over 20% i omsetning. Mange av våre faste kunder handlet i løpet av uken, og det er veldig hyggelig å se at 10 000 nye kunder også registrerte seg og handlet, sier sier kommersiell direktør i Blush, Christine Stålnacke.

Forbedret leveringstid og kundeservice

For sportsbutikken Milrab endte Black Week med en vekst på hele 75 prosent mot i fjor samt 80 prosent økning isolert sett på Black Friday. Netthandelen vant nylig Prisjakt-prisen Årets Butikk, hvor det er kundene som har stemt frem sin favorittbutikk.

Fra tidligere år har det vært utfordrende å få sendt ut alle bestillingene, der man gjerne har tatt en backlog som har vart i flere uker. I år implementerte vi et egenutviklet automatisk ordre prosesseringssystem, samtidig som vi økte plukk/pakke kapasitet med 10x for de mest travle dagene. Søndag ettermiddag var alle ordene ferdig plukket og pakket, selv for bestillinger som kom inn på søndagen. Tilsvarende økte vi kapasiteten på kundeservice, der svartiden faktisk gikk ned under Back Week, som resulterte 5% høyere kundetilfredshet under Black Week (9.42/10) enn årssnitt (8.92/10). Så oppsummert er vi godt fornøyd med BW, med god vekst og fornøyde kunder, sier Milrabs styreleder og gründer, Finn Magnus Torall.

Solgte 20 prosent mer erotikk

Innen kategorien erotikk kan også Kondomeriet, som er Norges største leverandør av sexleketøy på nett, melde om nye rekorder under årets salgsperiode. Ekstra sterk var trafikken til nettbutikken, selv om selskapet også opplevde mange besøkende til sine 10 fysiske butikker.

Vi i Kondomeriet fortsetter suksessåret med et knallsterkt resultat av Black Friday og Cyber Monday. På kondomeriet.no økte vi antall solgte produkter med hele 20%! Trafikken inn til nettbutikken vår hadde også en kraftig økning på hele 55% målt mot fjoråret. Vi ser også at det har vært høye besøkstall i alle våre butikker med et jevnt trykk både fredag og lørdag, sier Marthe Sørflaten, pressekontakt i Kondomeriet.

Vekst innen elektronikk

Kamapanjeuken sørget samtidig for sterk vekst for flere aktører innen elektronikkbransjen, hvor blant annet Komplett skal ha slått både fjorårets omsetning og antall solgte produkter under Black Friday. I motsetning til konkurrenten Elkjøp skal ikke den rene elektronikknetthandelen ha opplevd noen IT-problemer.
Fra vårt lager i Sandefjord sendte vi ut 2000 varer per time, så det er ingen tvil om at Kompletts kunder benytter denne uken til å gjøre viktige kjøp av data, fjernsyn og husholdningsapparater. Heller ikke i år opplevde vi noen problemer i vårt IT og logistikksystem, noe som er avgjørende å unngå på grunn av omsetning, sier Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett.
Samtidig kan den svenske utfordreren NetOnNet melde om både god trafikk og stor interesse på Black Friday. Dette til tross for at en undersøkelse utført av YouGov på vegne av NetOnNet viser at mange kunder er redde for luretilbud og synes at fokuset på  kampanjer som Black Friday har blitt for stort.
Vi opplever god trafikk og en stor interesse for NetOnNet. Ikke minst bekreftes det av våre kundeundersøkelser, som viser at vi har fornøyde kunder hele året, også under hektiske perioder som Black Friday. På en dag som dette har vi helt konkret fått svært mange gode tilbakemeldinger fra våre kunder, ikke minst i vår nettbutikk, hvor kundene kan handle raskt og enkelt til lagerpris. Som en nettaktør med Lagershoper er det viktig at nettbutikken er åpen og tilgjengelig året rundt - og at forbrukerne alltid skal få lave priser på det de måtte trenge - når de faktisk trenger det, sier Peter Andersson, Norgessjef i NetOnNet.

I følge bransjenettstedet Elektronikkbransjen skal også elektronikkjedene Elon og Power ha opplevd god vekst under Black Friday, hvor Elon økte med 20 prosent og Power med 25 prosent mot fjoråret.

LES OGSÅ: Kraftig økning i motkampanjer til Black Friday - et skifte på vei?

Del artikkel: