Skal ikke påvirke de rundt
Han mener Norge ligger langt bak andre land. Selv er Foodora i dialog med både offentlige og private aktører om å utvide sitt robotnettverk i Norge – men først trengs det naturligvis en godkjennelse fra blant annet Statens vegvesen.
Mest aktuelt skal det være å lansere i byer med nok boliger, butikker og restauranter innenfor et lite område. Og helst uten så alt for mange hindringer.
Vi har et ansvar for at dette skjer på en trygg måte. At det ikke påvirker opplevelsen til de andre myke trafikantene, sier Søegaard.
Foodoras robot skal holde en hastighet på 6 kilometer i timen, rett under toppfart.
Flere bein å stå på
Foodora-sjefen forsikrer imidlertid at robotene ikke vil erstatte behovet for menneskelige bud – i alle fall ikke på kort sikt. Dessuten trengs det personer som overvåker robotene, i tilfellene uhellet skulle være ute, i form av eksempelvis vandalisme, tyveri eller fysiske hindringer på vei til kunden.
Fremtidens Foodora vil bruke alle verktøyene vi har i verktøykassen. Dette gir oss flere ben å stå på, sier Søegaard.