Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Forbered deg til Black Friday

Black Friday er årets viktigste dag for netthandel. Kunder strømmer til for å få tak i tilbudene, men hvordan kan du sikre at de gode tilbudene ikke tærer på fortjenesten?

Den klassiske fellen

Høy omsetning, men lav fortjeneste er den klassiske Black Friday-fellen. Du tiltrekker mange kunder - kanskje også mange som vanligvis ikke handler hos deg, men det de kjøper er så billig at du nesten ikke tjener noe på det. Kanskje taper du faktisk penger, siden folk kanskje ikke kjøper varene til høyere priser senere. Denne risikoen er bare større i år. 2023 er preget av økonomisk usikkerhet og prisbevisste forbrukere. Så hvordan unngår du å falle i den klassiske fellen?

#1 Lag en tydelig strategi

Kundene vet godt hva de vil ha på Black Friday - gode tilbud og lave priser. Men hva er målene deres? Vil du samle mange nye kunder og deres e-posttillatelser? Vil du tømme lageret? Vil du kvitte deg med bestemte varer? Gir du ekstreme tilbud for å unngå å bli utkonkurrert av dine nærmeste konkurrenter? Det er mange gode grunner til å ha en stor salgskampanje, men vær bevisst på hvorfor du gjør det. Vær forsiktig med å bare sette 20% rabatt på alt i butikken hvis du ikke har en god grunn for det.

FÃ¥ flere tips for Black Friday-strategi her

#2 Ha så mye innsikt i kundenes adferd som mulig

Black Friday har utviklet seg mye siden den nådde våre breddegrader, og den fortsetter å utvikle seg. Derfor er det viktig å dykke ned i tallene og undersøke hvordan kundene faktisk handler. Vi har derfor analysert Bizzkits største kunder og funnet flere vesentlige mønstre som det er verdt å ta med i betraktning når dere planlegger kampanjene deres. For eksempel ser vi tydelig at det største vekstpotensialet ligger i dagene rundt Black Friday, ikke selve fredagen. Kundene forventer nemlig i større grad tilbud hele uken – Black Week.

Diagram fra Bizzkits White Paper om Black Friday.

Fredag er fortsatt den klart største netthandelsdagen, men det betyr ikke nødvendigvis at dette er den dagen dere bør satse mest på. Som sagt, er det mye å hente i dagene før fredag.

FÃ¥ flere eksklusive analyser og diagrammer i Bizzkits Black Friday White Paper.

#3 Tilpass deres brand

Gir høy trafikk og høy omsetning på grunn av store rabatter mening i deres forretningsmodell, eller har dere et brand med en annen profil? Det finnes gode muligheter for å markedsføre dere som en motvekt til Black Friday, for eksempel ved å fremheve at produktene deres er mer bærekraftige eller av høyere kvalitet enn konkurrentenes, og derfor er prisene rettferdige og riktige.

Hvis dere har en virksomhet med en bærekraftig profil, kan det være ugunstig for brandet deres å tilby ekstreme rabatter og la Black Friday ta over, da denne dagen ofte assosieres med overforbruk og destruktiv ressursbruk. Derfor er det viktig å være tydelige på hvordan dere posisjonerer dere i spørsmålet om bærekraft, og dette kan være en måte å beskytte dere mot å gi for store rabatter.

Les mer om bærekraft og Black Friday her.

Del artikkel: