Pris er største insentiv i brukthandelen
Før vi tar en titt på vårens trender og kjøpekraftindeksen må vi se hvordan det står til med forbrukerne hva gjelder å handle brukte varer.
7 av 8 norske forbrukere handler brukte produkter i varierende grad. Og mens 76 prosent av disse velger å handle brukt fordi det er billigere, er det ett hinder som står i veien for mange: nemlig usikkerhet rundt det brukte produktets levetid, kvalitet og tilstand.
Ifølge prisjakt er dette faktorene som vektlegges når forbrukerne handler brukt:
- Lav pris (76 prosent)
- Miljømessig bærekraftig (44 prosent)
- Unike produkter (22 prosent)
- God kvalitet (15 prosent)
- Sosialt bærekraftig (13 prosent)
- God tilgjengelighet (9 prosent)
- Godt utvalg (8 prosent)
- Trendy (2 prosent)
Pål Fredrik Berg, gründer av og COO i Gamera, forteller til Prisjakt at en av deres viktigste oppgaver er å kommunisere med kunden under hele kjøpsreisen.
Vi sørger for at våre kunder forstår og setter pris på verdien av bærekraftige produkter. Det handler om å gi dem informasjon både ved kjøpstidspunktet og etterpå, forteller han til Prisjakt.
LES OGSÅ: Gameras rekordvekst: Øker til 12,4 millioner – og sikter mot pluss på bunnlinja i år
Også Finns satsing Nybrukt skal ifølge Kathrine Opshaug Bakke, leder ved Finn Torget, ha bidratt til å senke terskelen for å handle brukte mobiltelefoner.
Nybrukt, med sin integrerte frakt og betaling, tilbyr brukte produkter med garanti. Dette har vært spesielt populært blant unge og familier, påpeker hun.
Nordmenn vil bruke mer penger i andre kvartal
I andre kvartal ender Prisjakts kjøpekraftindeks på 6,8. Dette er en økning sammenlignet med samme periode i fjor, og sammenlignet med forrige måned som lå på henholdsvis 6,2 og 6,3.
Det betyr at 41 prosent av nordmenn opplever at de har gode muligheter til å bruke penger de neste tre månedene.
Samtidig fortsetter nordmenns gjennomsnittsbudsjett å øke – fra 13 130 kroner i forrige kvartal til 17 848 kroner i andre kvartal. Til sammenligning planla nordmenn å bruke 15 320 kroner samme kvartal i fjor, skriver Prisjakt i Forbrukerkompasset.
Det betyr altså gode muligheter for å selge – og da er det kjekt å vite hva norske forbrukeren er på jakt etter denne våren.
Det er også verdt å merke seg at fysiske butikker mister to prosent til nettbutikkene dette kvartalet, hva gjelder hvor nordmenn planlegger å handle de kommende månedene.
Dette planlegger forbrukere å kjøpe i andre kvartal
Kategorimessig ligger mote, klær og tilbehør på topp. Deretter følger sport og fritid, skjønnhet og helse, renovering og bygg samt bøker og media som de mest populære kategoriene.
Tar vi en titt på produktsøk hos prissammenligningstjensten, er følgende produkter tradisjonelt mest populære i maimåned:
- Huskestativer og klatrestativer (+281 prosent)
- Elsykler (+254 prosent)
- Sklier (+180 prosent)
- Trillebårer (+154 prosent)
- Robotgressklippere (+153 prosent)
- Balansesykler (+135 prosent)
- Allergimedisiner (+117 prosent)
...og i junimåned:
- Air Conditioners (+622 prosent)
- Myggfeller og -beskyttelse (+286 prosent)
- SUP-brett (+281 prosent)
- Sandaler barn/junior (+278 prosent)
- Hårtørkere (+248 prosent)
- Gummistøvler (+195 prosent)
- Sett med hagemøbler (+195 prosent)
- Flip-flops (+176 prosent)
- Solkrem (+173 prosent)
- Bilsjampo (+117 prosent)
- Putekasser (+169 prosent)