Prisjakt har spanet forbrukermarkedet og spår hvordan årets tredje kvartal ser ut. I Forbrukerkompasset Q3 får vi et innblikk i nordmenns kjøpekraft, sensommerens trender samt i nordmenns returvaner.
Norgessjef i Prisjakt, Christoffer Reina, er likevel sikker på at om retailbransjen løfter blikket og navigerer etter lyset i enden av tunnelen vil 2023 bli nok et bar år.
Norske forbrukere virker å være optimistiske knyttet til sin opplevde kjøpekraft for det kommende kvartalet, og kjøpekraftindeksen styrker seg ytterligere med 3 prosent fra forrige kvartal. Om det er feriepenger på konto som gjør det eller at folk har blitt vant med høye strømpriser, drivstoff, mat og økte renter er ikke godt å si. Men at det er lett å spore optimismen blant forbrukere for det kommende kvartalet er det liten tvil om, skriver Reina i Forbrukerkompasset Q3.
Kjøpekraften styrkes med 0,2 prosentpoeng til 6,8 prosent i tredje kvartal, sammenlignet med forrige kvartal. Det innebærer at 38 prosent av norske forbrukere melder om gode muligheter til å bruke penger på fysiske varer de kommende månedene.
I snitt skal den norske forbrukeren handle fysiske varer for 14 999 kroner i tredje kvartal.
Forventer gratis retur
I denne utgaven er Forbrukerkompasset er temaet returer lagt under lupen. Her kommer det frem at 33 prosent av norske forbrukere ikke er villige til å betale for returer – Ola Nordmann forventer gratis retur.
Flest returer gjøres definitivt i kategorien mote, klær og tilbehør. Planlagte returer, hvor forbrukeren eksempelvis bestiller flere størrelser av et plagg for å kunne returnere de som ikke passet, gjøres oftest i kategoriene klær, mote og tilbehør, sport og fritid samt barneartikler og leker.
Hele 33 prosent av forbrukerne ønsker gratis retur og i gjennomsnitt er de villig til å betale max 29 kroner for returen. Samtidig ser vi at forbrukeren i 10 prosent av deres kjøp innen mote, klær og tilbehør – med viten og vilje kjøpte flere størrelser eller modeller for så å eventuelt returnere produktet som ikke passet deres behov, skriver Reina.
Dette er de mest populære produktene i tredje kvartal
Så kommer vi kanskje til det mest spennende i rapporten. Hva planlegger nordmenn å shoppe de kommende månedene?
Vi vet at det gjennomsnittlige budsjetter ligger på knappe 15 000 kroner. I listen nedenfor er noen av varene som mest sannsynlig vil bli klikket hjem på sensommeren og høsten, ifølge Prisjakts rapport.
Juli
- Ryggsekker +71%
- Vippestoler +37%
- Malingssprøyter +81%
- Verktøypakker +38%
- Sykkel- og skistativ +74%
- Solsenger og -stoler +141%
- Bassenger +287%
- Fiskesneller +54%
- Telt +101%
August
- Ryggsekker +152%
- Radiostyrt bil +130%
- Malingssprøyter +66%
- Verktøypakker +37%
- El-sparkesykkel +150%
- Hytter og boder +216%
- Golfballer +139%
September
- Jakker for barn +157%
- Fjellstøvler og tursko +47%
- Vognposer +33%
- Løvblåsere/-sugere +31%
- Vinterdekk +73%
Dette er kategorier som ifølge Prisjakt hadde ekstra positiv trafikkvekst i løpet av juli, august og september 2022. Kategoriene er sammenlignet med gjennomsnittet for resten av året, ekskludert de salgsintensive månedene november og desember. Prosentandelen viser hvor mye mer populær kategorien var i den spesifikke måneden, sammenlignet med en gjennomsnittlig måned.