ANNONSE

Forbrukerkompasset Q4: Så mye vil nordmenn handle for på Black Friday

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt // Foto: Prisjakt
Mener norske e-handlere kan lære noe av Temu for å begrense blødningen til utenlandske markedsplasser.
Linn Adine Andersen

Om en drøy uke sparkes det som for de aller fleste e-handlere er årets handelshøytid i gang.

De siste årene er det Singles Day, som er den 1. november hvert år, som har vært det overordnede startskuddet for shoppinghøytiden før Black Friday-kampanjene.

Prisjakt lanserte denne uken sitt Forbrukerkompass for fjerde kvartal, akkurat i tide. Her finner vi innsikt om nordmenns forventede kjøpekraft, forbrukertrender, handlemønstre og budsjettering.

Diskusjonene om høye levekostnader belyser de økonomiske utfordringene forbrukerne står ovenfor. En svak kronekurs og stigende renter påvirker både forbrukere og detaljister. Samtidig har Temu fått fotfeste blant den norske befolkningen, og tiltrekker seg shoppere uavhengig av hva de egentlig mener om plattformen, skriver Christoffer Reina, Prisjakts Norgessjef, i rapporten.

55 prosent av norske forbrukere planlegger å benytte seg av salgskampanjer under Black Month, mens 34 prosent sier de sannsynligvis vil handle på Black Friday. De som oppgir at de skal handle, vil i gjennomsnitt bruke 3950 kroner.

Forbrukerne er enda mer prisbevisste enn i fjor, og kjøpekraften er ifølge Prisjakt ned sammenlignet med de to foregående kvartalene – men fremdeles noe sterkere enn i fjor.

Jakten på gode tilbud er enda mer uttalt i år, ettersom forbrukerne strammer inn budsjettet og tenker seg om en ekstra gang før de handler. Etter å ha opplevd anger over bomkjøp under fjorårets Black Week, er mange nå mer forsiktige og skeptiske til butikkene sine tilbud denne måneden, skriver Reina.

Det er imidlertid flere tiltak Norgessjefen mener norske nettbutikker kan ta for å redusere lekkasjen til utenlandske markedsplasser, nemlig å bygge forbrukertillit, tilby attraktive tilbud samt kommunisere riktig rundt både førpriser og miljøtiltak selskapet eventuelt gjør.

Om norske netthandlere kan lære noe av Temu for å begrense blødningen, er det dette, skriver Christoffer Reina:

  1. Ærlige på pris: Salg er salg, og rabattene er etter min erfaring reelle. Hos Temu finnes få forvirrende ord og uttrykk som skaper mistenksomhet om man blir lurt, eller om varen man skal kjøpe faktisk har vært billigere andre tider på året. Det er enkelt å forstå at det man handler hos Temu er billig. Hos norske forbrukere vokser skepsisen til jojo-prising i norske nettbutikker, spesielt i det som ligger foran oss nå i november.
  2. Samvittighet: Mange Temu-kunder sitter med dårlig samvittighet og skepsis til manglende bærekraft. Mange kunder, antagelig de fleste, orker ikke å sende en feilvare i retur til Kina. I stedet havner den i søpla eller innerst i en skuff.
  3. Trygghet: Norske nettbutikker kan dra fordel av tryggheten de tilbyr, som angrerett og reklamasjonsrett. etter norsk lov. En enkel returprosess gir kundene større sikkerhet.

Del artikkel: