ANNONSE

Forbrukerne i Norge gjennomfører flest returer - største i Norden

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

«Raskt etter jul.»

ANNONSE

Feststemte gavemottakere i Norden var raske med å returnere uønskede julegaver, ifølge nye data fra nShift, leverandøren av programvare for håndtering av pakkelevering.

En analyse av returdata fra 25. til 31. desember viser at det er forbrukerne i Norge som gjennomfører flest returer i dagene etter julaften.

LES OGSÅ: Store returstrømmer etter julen: «300 ganger så høyt»

Ifølge analysen var det norske forbrukere som var raskest når det gjaldt å returnere uønskede gaver i 2022. Nesten 8 prosent av returene ble ordnet 26. desember, og en tredjedel (29 prosent) ble ordnet tirsdag 27. desember. Det norske volumet var det største i Norden, og nordmennene var tidligst ute.

Det at vi ser at returene ordnes så raskt etter jul, understreker bare det faktum at de som handler, forventer å kunne returnere varene raskt og enkelt. Hvordan returprosessen kommuniseres og håndteres, er nå en grunnleggende del av handelen, og det er særlig viktig når folk kjøper gaver til andre, sier Philipp Goldberg, som er produktdirektør for returer i nShift

Forbrukerne i Danmark ventet typisk 24 timer lenger før de sendte gavene tilbake. Den mest populære dagen for returer der var onsdag 28. (30 prosent). Finnene var de som tok seg lengst tid – der ble én av ti returer gjort 31. desember.

Det ble bestilt mange returer i romjulen, men noen forbrukere var enda raskere ute. En liten del i hvert land begynte å sende ting tilbake allerede 25. desember. Her var det Sverige som bidro mest – med 2 prosent av returene denne dagen.

Det er ingen tvil om at nettbutikkene må tilby gode returordninger og gjøre det enkelt for både forbrukere og lager. Dette betyr at det ikke lenger er en bonus å ha de beste prosessene og systemene, men absolutt nødvendig, sier Philipp Goldberg.

Leverandøren opprettet denne statistikken ved å analysere returdata fra den siste uken i desember 2022. Ved å se på hvilken ukedag selskapene fikk melding om å hente en pakke, kunne man finne ut hvilke dager som var de mest populære for å sette i gang prosessen. I Norden sett under ett, var onsdag 28. den mest populære dagen – mer enn en fjerdedel (25,6 prosent) av returforespørslene den aktuelle uken kom den dagen. Torsdag 29. (22,3 prosent) og tirsdag 27. (22 prosent) fulgte hakk i hæl.

Del artikkel: