ANNONSE

Forbrukerrådet lanserer Grønnvaskingsprisen – vil belyse utfordringer i markedet

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet. 
Foto: Forbrukerrådet
Linn Adine Andersen

Juryen er på plass, nå mangler kun de nominerte.

ANNONSE

Nå lanseres Grønnvaskingsprisen. Dette meddeler Forbrukerrådet som i dag kan fortelle at de lanserer denne kåringen for å bygge kunnskap om uredelig og uriktig markedsføring av bærekraft, såkalt grønnvasking.

De nominerte vil presenteres i september, før kåringen finner sted i forkant av Forbrukerkonferansen den 28. september. Juryen vil bestå av Kunsthøgskolen i Oslo, Framtiden i våre hender, Avfall Norge, 12YEARS og Skift.

De aller fleste norske forbrukere ønsker å ta bærekraftige valg, og det er åpenbart lønnsomt for næringslivet å markedsføre sine produkter som litt mer bærekraftige enn andre. Mange gjør det uten å ha dokumentasjonen i orden. Det foregår dermed mye grønnvasking av varer og tjenester, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Næringslivet samles – over 500 har signert Grønnvaskingsplakaten

Et av målene med prisen skal være å bidra til å belyse utfordringene rundt grønnvasking i forbrukermarkedet. Nå ber Forbrukerrådet om hjelp og oppfordrer forbrukere og andre aktører til å nominere produkter eller tjenester man mener kan være grønnvasket.

Blyverket påpeker samtidig at dersom man har produkter eller tjenester som faktisk er mindre miljøbelastende enn konkurrentens, må man gjerne fortelle om det.

Det er mange aktører som har gode bærekraftsinitiativ, og de skal heller ikke være engstelige for å prate høyt om det – de må bare dokumentere påstandene sine og sørge for at hele produktet eller tjenesten faktisk er mindre miljøbelastende. Det er ikke verre enn det, sier Blyverket.

LES OGSÅ: Disse tre signerer Grønnvaskingsplakaten – sender et tydelig signal

Del artikkel: