Forbrukertilsynet mener turtøysprodusenten Stormberg har brutt markedsføringsloven i forbindelse med fjorårets Black Week-kampanje. Nå får de beskjed om å endre markedsføringspraksis. Det opplyser E24.
I følge tilsynet skal selskapet, gitt at dataene fra Prisguiden stemmer, ha brutt paragraf 6 om såkalt urimelig handelspraksis og paragraf 7 om forbud mot villedende handlinger. Dette etter at kjeden opererte med førpriser som det er en sjanse for at ikke er reelle.
Vi er kjent med henvendelsen fra Forbrukertilsynet og tar med oss tilbakemeldingen inn i vårt kontinuerlige arbeid for å gi våre kunder god prisinformasjon og en best mulig kjøpsopplevelse, sier Stormberg-sjef Heger Nilsen Ekberg til E24.
Ekberg meddeler at det nå jobbes med nye tiltak.
I Stormbergs nettbutikk har vi mer enn 8.800 varelinjer og ukentlig kampanjer for våre kunder. Vi kan ikke utelukke at det kan ha oppstått feil i prisinformasjon på enkeltprodukter, og vi etablerer derfor nye rutiner som skal bidra til å unngå prisfeil.
Forbrukertilsynet ber selskapet om å endre praksis i fremtidig markedsføring.
Når det gjelder selskaper som vi ikke har tatt opp problemstillingen med tidligere, så nøyer vi oss med å påpeke feilen. Men det er alltid en vurdering av alvorlighetsgraden og om vi har oppdaget lignende atferd hos selskapet tidligere, sier sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukertilsynet.
I tillegg til Stormberg, har Forbrukertilsynet sendt ut 15-20 brev til andre selskaper angående markedsføring under Black Week. Hvilke selskaper det gjelder er ukjent.