Hvis Klarna ikke legger om sin praksis innen 1. november 2024, vil Forbrukertilsynet med virkning fra samme dato ilegge Klarna en tvangsmulkt på ni millioner kroner hver uke lovbruddene pågår.
Klarna er en stor aktør i det norske markedet, og vi mener det er alvorlig at de unnlater å følge regelverket for denne tjenesten. Dette går utover svært mange forbrukere som benytter seg av betalingstjenestene deres, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Mange bruker Klarna
Forbrukertilsynet er klar over at Klarnas betalingsløsninger er svært populære blant forbrukere, og oppfattes som trygg og praktisk ved kjøp av varer på nett.
Likevel mottok Forbrukertilsynet i 2023 over 600 klager knyttet til denne betalingsløsningen. På bakgrunn av dette, og at mange nettbutikker i dag bruker Klarna som en av sine betalingsløsninger, åpnet Forbrukertilsynet tilsynssak for å undersøke Klarnas praksis.
Vi ser av klagene vi har mottatt at det imidlertid ikke alltid er så trygt å handle med Klarna. Forbrukertilsynet jobber for å skape et tryggere og enklere samfunn for forbrukerne, som innebærer å sikre lovens krav om at forbrukere som ikke har lov til å handle på kreditt, ikke får det.
Det kan være ødeleggende for privatøkonomien at forbrukere som ikke har økonomi til det, får handle på kreditt. I tillegg skal forbrukerrettighetene folk har ved når de pådrar seg gjeld følges, sier Rønningen.