Forbrukertilsynet varslet  i dag gebyr til de tre sminkeaktørene Blivakker, Blush og Coverbrands, basert på at de skal ha brukt førpriser som ikke var reelle i markedsføringen under Black Friday.
Gebyrene teller fire millioner kroner til Blivakker og to millioner kroner til både Blush og Coverbrands for brudd på markedsføringsloven.
Vi ser på dette som grove brudd fra aktører som burde kjenne godt til lovverket. Disse aktørene har markedsført produkter med salgspriser som var sammenlignet med egne førpriser. Dette er ulovlig, dersom selskapet ikke kan legge frem dokumentasjon på at førprisen var reell, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet
Har fått beskjed tidligere
Samme situasjon skal ha oppstått under Black Friday i 2020 da Forbrukertilsynet utførte en kontroll. Etter dette skal flere av totalt 14 aktører, også Blivakker, Blush og Coverbrands, ha uttalt at de ønsket å rydde opp.
Da Forbrukertilsynet gjennomførte samme kontroll under Black Friday 2021 skal de ha funnet de samme lovbruddene. Dette gjør at tilsynet ser på situasjonen som bevisst og systematisk utført.
De aktuelle aktørene har alle tidligere vært opplyst om regelverket og fått beskjed om å innrette seg. Likevel fortsetter de med den samme praksisen. Lovbruddene fremstår derfor som bevisste og systematiske, noe vi ser svært alvorlig på, sier Rønningen.
Forbrukertilsynet skriver at de ser det svært sannsynlig at flere forbrukere har blitt villedet i forhold til hvor gode tilbudene faktisk var, noe som uten tvil har gitt økte inntekter for aktørene. Etter deres vurdering har aktørene sannsynligvis vært klar over lovbruddet, noe som gjør det hele enda mer alvorlig. Størrelsene på gebyrene følger deretter.
I undersøkelsen har vi lagt til grunn prinsippet om at gebyret bør settes så høyt at det ikke skal lønne seg økonomisk å bryte loven, sier Rønningen.