Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Forbrukertilsynets harde dom: Zalando lurer kundene sine: "Villedende"

Motegiganten har forpliktet seg til endringer på nettsiden.
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Zalando er en av de største aktørene i Europa innen mote og tekstil, men nå får motegiganten en smekk på fingrene for å ha brukt villedende klima- og miljøpåstander i sin markedsføring i hele EU/EØS-området.

Forbrukertilsynet skriver i en pressemelding at man sammen med Sverige, Danmark og Tyskland tok initiativ til en felles, europeisk tilsynssak på EU-nivå. Og nå har EU-nettverket Consumer Protection Cooperation Network, CPC-nettverket, påpekt flere feil i miljømerkingen.

ANNONSE

Under gjennomgangen har det kommet frem at selskapet brukte flere villedende miljøpåstander, inkludert miljømerker som ble satt i nær tilknytning til deres produkter. Dette inkluderer blant annet en bærekraftsmerking som de selv har utviklet.

Det næringsdrivende påstår i markedsføringen, må de alltid ha solid dokumentasjon for. Her er det spesielt viktig at næringsdrivende ikke blander sammen sertifiseringsordninger med påstander om klima- og miljøfordeler. Det at noe er sertifisert, er ikke alltid dokumentasjon for at noe er bedre for miljøet. Denne dokumentasjonen må selskapet i så fall ha i tillegg, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.

I en uttalelse ønsker Zalando å imøtegå de strenge uttalelsene, men de passer også på å understreke at de har nådd "en gjensidig avtale" med EU og Forbrukertilsynet, samt at de også selv har tatt initiativ til forbedringstiltak.

Zalando har forpliktet seg til å gjøre flere endringer for å fjerne den villedende markedsføringen. Disse skal være gjennomført innen 15. april 2024.

Etter mer enn ett år med intenst arbeid med brukeropplevelsen for våre kunder og tett dialog med Europakommisjonen, er vi glade for å ha kommet frem til en felles enighet. Våre forslag for å forbedre kommunikasjonen rundt bærekraftsrelatert informasjon til kunder har blitt godkjent, og dialogen mellom oss er avsluttet, med forbehold om at avtalte endringer gjennomføres, skriver Zalando i en uttalelse.

Del artikkel: