Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fordelingen av konkurser: “Naturlig med færre netthandelskonkurser”

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Noen av bransjene som slet mest under pandemien er på vei tilbake.

ANNONSE

Tidligere denne uken kunne vi dele en forholdsvis kort liste over antall nettbutikker som har gått konkurs i løpet av januar og februar i år. Av totalt 80 konkurser innen detaljhandelen var syv av disse rene nettbutikker.

Statistikk fra 2020 viser ifølge Virke at omtrent én av ti detaljhandelsbedrifter er netthandelsbedrifter, hvilket betyr at forholdstallet mellom konkurser og antall butikker er relativt likt for nettbutikker og fysiske butikker.

Antall nettbutikker er betydelig færre enn antall fysiske butikker. Dermed er det naturlig at det også er færre netthandelskonkurser, forteller Linn Bredesen, leder for analyse i Virke, til Ehandel.

Likevel er det interessant å se nærmere på hvilke virksomheter som nå går dukken etter to år som var preget av vekst i netthandelen, enda større vekst blant omnikanaler – og hvor de fysiske butikkene slet mest med stengte dører over lengre perioder.

Bredesen forteller at den generelle trenden fremdeles er at antall fysiske butikker reduseres samtidig som nettbutikker tar markedsandeler, men fordelingen er ikke svart/hvitt.

Vi ser imidlertid tendenser til at det er netthandel tilknyttet en fysisk butikk (omnikanal) som har hatt sterkest vekst under pandemien, selv om også utenlandsk netthandel og rene nettbutikker også har vokst, sier Bredesen.

Dette ble også diskutert hos NovaRetail og NHO Service og Handel som i fjor lanserte sin bransjerapport om omnikanal. De konkluderte med at butikkene er kritiske for netthandelsveksten til norske retailkjeder.

Tidligere i dag kom dessuten tallene som viste at sko- og klesbutikker fikk en ordentlig boost i 2022, etter å ha vært blant de som slet mest under pandemien.

Del artikkel: