ANNONSE

Forlater H&M etter 26 år: “Vært en krevende tid”

Helena Helmersson, tidligere adm. dir. i H&M // Foto: H&M Group
Personen som tar over stafettpinnen har også lang fartstid hos konsernet.
Linn Adine Andersen

Etter 26 år i H&M-konsernet og fire år som administrerende direktør har Helena Helmersson bestemt seg for å forlate konsernet.

Det skriver selskapet i en pressemelding onsdag morgen, hvor den nye etterfølgeren presenteres. Nøyaktig hvorfor hun velger å forlate H&M nevnes ikke, men Helmersson beskriver den siste tiden hos motegiganten som både intens og personlig krevende.

Personen som overtar rollen som ny administrerende direktør og konsernsjef i H&M har også lang fartstid i selskapet. Daniel Ervér har tilbakelagt 18 år i selskapet, senest har han hatt rollen som ansvarlig for konsernets største varemerke, nemlig H&M.

ANNONSE

Vi i styret vil rette en stor takk til Helena for hennes verdifulle innsats gjennom en veldig intensiv periode. Helena, som er en verdsatt leder, har på en handlingskraftig og effektiv måte ledet og navigert H&M-konsernet gjennom en periode som i stor grad er preget av pandemier og geopolitiske og makroøkonomiske utfordringer, kommenterer styreleder i konsernet, Karl-Johan Persson.

Ervér på sin side tar ydmykt over stafettpinnen.

Jeg er både beæret og veldig glad for styrets tillit, og er motivert og ydmyk over oppgaven, sier han.

"Ikke en lett avgjørelse"

I perioden med Helmersson i toppen har H&M sett en styrket lønnsomhetsutvikling. Hun forteller i dag at det er med blandede følelser at hun velger å forlate konsernet.

Jeg er veldig stolt over det vi har oppnådd sammen de siste årene i denne intense tiden da vi navigerte gjennom en pandemi og flere geopolitiske og makroøkonomiske utfordringer. Det har imidlertid til tider vært en krevende tid for meg personlig og jeg føler nå at det er på tide å forlate rollen som administrerende direktør, noe som selvfølgelig ikke har vært en lett avgjørelse, sier Helmersson, før hun legger til:

Jeg har satt pris på det store engasjementet fra alle kolleger og all støtte fra Karl-Johan og styret i min tid som administrerende direktør. Jeg fortsetter å ha sterk tro på selskapet. Vi har sterke merkevarer, en unik bedriftskultur og høye ambisjoner innen bærekraft. Jeg skal nå sørge for en god overlevering og tenke på mitt neste steg.

Del artikkel: