Fort kort tid siden overleverte Krister A. Pedersen stafettpinnen til Thomas Røkke, som overtar stillingen som CFO hos netthandelsgiganten Komplett. I sine drøye tre år hos Komplett har Pedersen blant annet bidratt stort i arbeidet med noteringen av selskapet på Oslo Børs, samt oppkjøpet av NetOnNet.
Vi var nysgjerrige på hvordan veien videre ser ut for den tidligere finansdirektøren og tok kontakt med Pedersen, som kunne fortelle om spennende planer for nettbutikken Bagin. Den driver han sammen med gründeren Kåre Normann Sekkesæter og Øivind Solgård-Jensen.
Jeg er litt åpen fremover, men skal bruke mer tid på Bagin. Vi startet med en omsetning på 3 millioner kroner i 2018 og leverte en omsetning på 20 millioner kroner i 2022, forteller Pedersen til Ehandel.
På fem år har altså selskapet mer enn seksdoblet omsetningen. Produktporteføljen, som består av oppbevaringsbager for utemøbler og tilhørende utstyr, har falt svært godt i smak hos både norske forbrukere og øvrig i Europa.
Vi har solgt til totalt 17 land, men det er smale volumer det er snakk om i Europa. Vi har kun markedsført i Norge og Sverige, og har solgt mest i disse markedene. Nå skal vi satse mer i Sverige, sier Pedersen.
"Må ha investorer"
Av fjorårets omsetning stod det svenske markedet for 5 millioner kroner. Det svenske markedet er fremdeles litt i støpeskjeen hos Bagin, forteller Pedersen som legger til at de først nå skal sette føringene for en virkelig satsing hos söta bror.
Det blir å føle seg litt frem og så får vi trykke på etter hvert. Vi har lykkes bra med markedsføringen vi har gjort gjennom digitale kanaler. Så er det jo litt vanskelig å drive effektiv markedsføring, med flere begrensninger som gjør at man ikke kan spore brukere på samme måte som før, men vi er i ferd med å sette disse planene nå. Jeg har frem til nå brukt mesteparten av min tid på Komplett, men nå får vi litt Momentum på denne jobben, sier Pedersen.
I Norge har Bagin dessuten solgt en del varer gjennom Jernia. Det hjelper på når man sitter på store volumer.
Foruten en satsing i Sverige, hvor målet er å dra inn en omsetning på mellom 5 til 10 millioner kroner i år, legges også planer for videre drift i Bagin. Investorer må på plass, samtidig som blikket rettes mot større markeder også utenfor Europa.
Det er en vekst som må finansieres. Vi sitter på store varekjøp, så investorer må vi ha på plass. Det hadde også vært fint med flere flinke folk på teamet. Vi har ambisjoner på sikt i Canada og nordlige deler av USA som er et kjempemarked, og Europa generelt, sier Pedersen.