Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Forrige ukes shoppingfest økte verden over: Bikket 3000 milliarder

Rune Reikerås, salgsdirektør i Salesforce Norge.
Foto: Salesforce Norge
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Én dag toppet nettsalget, og det var ikke Black Friday.

ANNONSE

Mange spente sjeler har både gledet og gruet seg til uken som nå er forbi. Og statistikken som så langt har kommet Netthandel for øre er lovende for handelsbransjen.

Dette bekreftes når CRM-selskapet Salesforce sammenfatter Cyber Week, altså perioden 20.-27.november i år. Både i Norden og verden øvrig fortsetter den svarte novemberuka å være en av årets beste for handelsbransjen.

I en rapport basert på 1,5 milliarder forbrukere konstateres en global økning på 6 prosent mot fjoråret – og en samlet global omsetning på over 298 milliarder dollar, tilsvarende nærmere 3200 milliarder kroner.

Vi var veldig spente på årets shoppingtall, om økning i styringsrenten og matvareprisene ville dempe kjøperviljen i en av de viktigste ukene for norsk handelsstand. Men tvert imot er det kanskje nettopp en krevende privatøkonomi for mange som gjør at stadig flere kjøper årets julegaver i november, sier Rune Reikerås, salgsdirektør Salesforce Norge.

For omsetningsøkningen skal ikke være et resultat av inflasjon, men volum. Antall ordre lagt inn på tirsdag 21. november, som var den dagen hvor nettsalget økte mest, viser en økning på 32 prosent sammenlignet med fjoråret. Tilsvarende tall for Norden viser en økning på 29 prosent.

Cyber Monday nest beste dag

Sett fra et nordisk perspektiv er det altså ikke selve Black Friday som er årets salgsvinner. For mens tirsdagen var den dagen salget på nett økte mest, ligger Cyber Monday på en god andreplass med en økning på 19 prosent mot fjoråret.

Black Friday økte med 7 prosent sammenlignet med samme fredag i fjor.

Trafikken til nordiske nettbutikker skal ha økt med 6 prosent, og 36 prosent av denne trafikken stammer fra direkte søk, etterfulgt av 31 prosent fra e-post. Det står også klart at vi handler aller mest fra mobiltelefonen, da 74 prosent av trafikken til nettbutikkene kom fra mobilen.

Kunstig intelligens driver salget

Reikerås trekker også frem bruken av kunstig intelligens forrige uke. Rapporten viser nemlig at generativ kunstig intelligens hadde direkte påvirkning på hele 543 milliarder kroner på nettsalg. Dette via chattetjenester, produktanbefalinger og målrettede tilbud.

Det er spennende å se at kunstig intelligens begynner å få en så sentral rolle i netthandelen. For varehandelen har den potensialet til å ikke bare drive vekst, men også bidra til å avlaste kundeservice på en meget effektiv og presis måte, sier Reikerås.

Del artikkel: