Mange er bekymret for produksjon- og leveringssituasjonen innen Black Week og julehandelen som nærmer seg med stormskritt.
På verdensbasis står transportkonsernet DB Schenker står for frakt av 2,3 millioner containere per år. Christian Flatum, direktør for sjøfrakt hos DB Schenker i Oslo, forteller til Dagen Næringsliv at situasjonen kan bli verre.
Det er store utfordringer i hele verdikjeden fra råstoff via fabrikkene til transportleddet og ut til kundene. Det er ikke nok skip, ikke nok containere og enorme flaskehalser i de store havnene både i USA og Europa med lang ventetid for å få losset, sier Flatum til DN, og fortsetter:
På toppen av det hele er det kjempevanskelig å få tak i lastebilsjåfører som kan kjøre ut varene. Det ser vi særlig i USA, men det er også et økende problem i Norge.
I følge DB Schenker øker det globale fraktmarkedet med tre til fire prosent årlig. Fra januar til juni i år økte det med 17,5 prosent. Dette gjelder både frakt fra Asia til Europa og fra Europa til Nord-Amerika. Fra Asia til vestkysten av USA er økningen på hele 33 prosent.
LES OGSÅ: Forbereder seg på høye pakkevolum: "Vi er veldig spent"
Det er heller ingen tegn på at problemet vil løses på kort tid. Samtidig som råvarepriser øker skjer det samme med transportkostnadene. Flatum forventer dessuten en forverring i starten av 2022.
Vi tror situasjonen blir slik den er nå ut året, med de samme flaskehalsene. Og så tror vi det blir en ytterligere forverring første kvartal neste år på grunn av feiringen av kinesisk nyttår pluss vinter-OL i Beijing. For vi regner vel med det samme vil skje som under sommer-OL, sier Flatum.
Flere hundre fabrikker ble stengt ned innen sommer-OL i Beijing i 2008. Dette for å bedre luftkvaliteten. Om det samme skjer innen vinter-OL  i februar, forventer direktøren ytterligere problemer med å få tak i varer.
Det er mange forhold som spiller inn på situasjonen, og direktøren tviler ikke på at dette vil merkes av de norske forbrukerne både i form av høye priser samt mangel på varer.
Hele forsyningskjeden globalt er under et enormt press. Det er noe vi aldri har opplevd før. Og det vil raskt forplante seg også til de helt hverdagslige tingene, som julelysene, undertøyet til mor eller sokkene til far, sier Flatum.