- Nettoomsetning synker med 15,6 prosent til 192,6 MSEK (228,2)
- Driftsresultatet (EBIT) øker til 21,8 MSEK (16,1)
- Resultat før skatt er -5,9 MSEK (-13,6)
- Bruttomarginen øker til 85,2 prosent (83,3)
I perioden januar til og med september i år har plakatbutikkens omsetning minsket med 12,7 prosent, til totalt 587,5 millioner svenske kroner. Desenio Group er i dialog med sine långivere for å forlenge løpetiden for sine utestående obligasjoner.
Toppsjef Fredrik Palm virker imidlertid ikke å være bekymret.
Jeg er overbevist om at vi vil lykkes med å snu den negative salgstrenden ved å utnytte fullt ut den styrken vi har som en dominerende aktør innen rimelig kunst i Europa, og ved å dra nytte av stordriftsfordelene våre når markedet snur. Gjennom økt lønnsomhet, til tross for synkende volum, viser vi at vi er en effektiv virksomhet som er klar for vekst, kommenterer Palm.
Han forteller videre at utviklingen i kvartalet var svak i samtlige markeder. Storbritannia og Tyskland er likevel "verstingene" med sterk nedgang grunnet lav kjøpekraft.
Salgstrenden i kvartalet var imidlertid positiv sammenlignet med tidligere måneder, med svakt salg i juni, noe sterkere i august og på nivå med fjoråret i september, sier Palm.
Ny finansdirektør skal snu skuta
For helåret 2024 regner Desenio med at nettoomsetningen vil havne i den nedre delen av det tidligere kommuniserte intervallet på minus 5 til 10 prosent mot fjoråret. Samtidig rekrutterer selskapet en ny finansdirektør som forhåpentligvis skal få sakene på stell.
Johan Roslund tiltrer sin nye stilling den 13. januar 2025. Han innehar for tiden samme rolle hos software-selskapet Plant, og har tidligere erfaring som fondsforvalter i GP Bullhound og som finansdirektør for nettbutikken Lekmer.
Jeg ser frem til å bli en del av Desenio Group. Forretningsmodellen er i bunn og grunn svært lønnsom, og jeg ser stort potensial i å bidra til selskapets fremtidige utvikling. Jeg tror også at min bakgrunn innen finansiell ledelse og strategisk styring kan bidra til å drive Desenios vekst og verdiskaping, kommenterer Johan Roslund.
Det betyr også at nåværende CFO, Anna Ståhle, forlater sin rolle den 13. januar. Men hun blir værende i selskapet ut mars, for å sikre en ryddig overlapping.