ANNONSE

Fortsatt sterk vekst i julehandelen – disse bransjene går sterkest nå

Anslår at 30.000 arbeidsplasser vil forsvinne fra norsk varehandel
Arkivbilde // Foto: Olav Thon Gruppen
"Fremdeles i rute."
Linn Adine Andersen

Virkes julehandelsindeks viser fremdeles sterk vekst i butikkhandelen på norske kjøpesentre sammenlignet med i fjor. Samtidig viser tallene en nedgang i uke 49, og det er tydelig at mange la julehandelen til de to siste ukene i november.

Julehandelen er fremdeles i rute, men tallene tyder på at mer av handelen ble lagt til Black Week, som har vært en trend over tid, sier sjefanalytiker i Virke, Runar Wiksnes, i en pressemelding.

Hus og hjem vokser mest

Du kan lese mer om tallene fra julehandelen på norske kjøpesentre i uke 48 og 49 her.

I uke 49 sank omsetningen på norske kjøpesentre med 0,8 prosent målt mot fjoråret, mens den samlede omsetningen de siste tre ukene har økt med 4,4 prosent (inkludert servering, service og tjenesteytende næringer).

Slik øker de ulike bransjekategoriene uke 47-49 mot fjoråret: 

  • Hus og hjem: vekst på 8,5 prosent
  • Spesialbutikker: vekst på 3,3 prosent
  • Mat og drikke: vekst på 2,1 prosent
  • Klær, sko og vesker: vekst på 1,5 prosent

Del artikkel: