"Modellen er enkel nok"
Tilbake i 2019 fortalte Havaristen til Netthandel at de alltid har hatt et fokus på miljø, og Havaristen har reddet skadede varer i snart 50 år.
Fremdeles er det slike varer Havaristen selger mest av.
LES OGSÅ: Selger det butikkene ikke vil ha – omsetter for over 100 millioner
Det er veldig få som kan håndtere det, men vi har apparatet. Modellen er enkel nok. Typisk sett så kjøper vi for én krone og selger for to. Og så har vi en masse kostnader imellom, sier Michelsen til avisen.
Økt miljøbevissthet, ikke bare blant forbrukerne, men også hos de større detaljistene, betyr penger i kassa for Havaristen.
Før var leverandørene mest opptatt av merkevaren og likte ikke nødvendigvis at den ble solgt billigere. Nå handler det om ikke å bli tatt for å kaste ting unødvendig, sier Michelsen.
Og til tross for det noen ville kalt en ugunstig lokasjon, omkranset av skog en halvtimes biltur fra hovedstaden, er Michelsen optimistisk.
Om alt går etter planen skal Havaristen i år bikke 200 millioner i omsetning.
Fem og et halvt tusen biler kjører forbi hver dag. Klarer vi å lokke inn hver femte bil, får vi mer enn tusen kunder innom butikken. Da må man være fornøyd.