Lyko Q3 2024 (2023)
- Omsetningen oppnår til 762,7 MSEK (705,1)
- Driftsresultatet (EBIT) er ned til 8,3 MSEK (20,1)
- Driftsmarginen ned til 1,1 prosent (2,8)
- Resultat for perioden er -9,8 MSEK (6,8)
Gründere Rickard Lyko forteller imidlertid at bruttofortjeneste er noe ned mot samme periode i fjor, hvilket reflekterer lignende forbrukeratferd som selskapet har sett tidligere i år.
I Norden er vår underliggende virksomhet fortsatt sterk, med fortsatt vekst og EBIT-marginutvidelse til tross for tøffe sammenligninger fra år til år, sier Rickard Lyko i en melding, før han fortsetter:
I Europa tar vi en mer resultatorientert tilnærming, samtidig som vi opprettholder fokuset på å forbedre vårt lokale kundetilbud. Tilgangen til merkevarer bedrer seg gradvis, med nøkkelmerker som ble lansert i løpet av kvartalet, og vi vurderer veiene mot en optimalisert fremtid i Europa.
LES OGSÅ: Knallkvartal for Lyko – solgte for 894 millioner kroner
Raskest voksende i Norge
Det er også tid for adventskalendere. Nok en gang har disse solgt svært godt.
For å håndtere den forventede høye etterspørselen spredte vi lanseringen, med den største lanseringen (i motsetning til i fjor) sent i september – noe som resulterte i at noen bestillinger ble overført til oktober. Dette påvirket derfor kvartalets økonomiske resultater ettersom variable markedsføringskostnader ble bokført, mens inntektsføringen ble utsatt, forklarer han.
Videre forteller han at utvidelsen av lageret går som planlagt, at flere leverandører ønsker å samarbeide med nettopp Lyko, samt at de har fått bekreftelse på egen vekst i Norden.
Vi er glade for å se at kundene elsker det vi gjør, og blant kvinner i alderen 16–60 år er vi den ledende skjønnhetsforhandleren i Sverige og den raskest voksende aktøren i Norge og Finland, i følge Nepa, merkevareundersøkelse, september, sier Rickard Lyko.
Neste uke åpner Lyko sin fjerde butikk i Norge, i Bergen. Det norske markedet fortsetter å levere sterkt, og Lyko ser mange muligheter for ytterligere vekst, bekrefter gründeren.