Prognoser fra Oslo Handelsstands Forening viser at Norge vil sette ny handlerekord på 117 milliarder kroner de to neste månedene. Det innebærer at hver nordmann vil bruke 12 000 kroner i snitt under årets desembermåned, hvor rundt 65 prosent vil gå til julegaver og 35 prosent vil gå til mat.
Dette innebærer en vekst på 4,8 prosent mot desember i fjor. I følge OHF forventes veksten for november og desember å lande på 6 prosent.
Vi registrerer at julehandelen starter tidligere for hvert år, og i år forventer vi en enda tidligere start enn normalt på grunn av smittevernhensyn. I år blir det viktig å spre handelen for å unngå trengsel og opprettholde en-meters-regelen, uttaler administrerende direktør, Bjørn Næss, i Oslo Handelsstands Forening (OHF), i en pressemelding.
Bakgrunnen for den høye veksten er at mange forbrukere har historisk god råd i år, mener Næss.
Feriebudsjettene er lave, vi har rekordlav rente og rekordlave strømpriser. Smittevern og hjemmekontor har også ført til at vi bruker mindre penger på transport og tjenester. Det er heller ikke aktuelt å bruke penger på utenlandsreiser eller grensehandel.
NHO har på sin side estimert en økning på 7,6 prosent til 126 milliarder kroner i årets julemåneder. Virke vil legge frem sine prognoser senere denne uken.
Vil handle lokalt
I en kundeundersøkelse, gjennomført av YouGov på vegne av OHF, kommer det tydelig frem at forbrukerne i økende grad vil handle julegaver på lokale kjøpesentre og i norske nettbutikker. Hele 54 prosent sier at de vil handle lokalt, mens 49 prosent sier de vil handle i norske nettbutikker. Til sammenligning svarte henholdsvis 32 og 43 prosent det samme i 2018.
Julegavehandling på nett vokser sterkere enn tidligere år. Det er forventet en netthandling av julegaver på ca. 9 milliarder kroner, mest i november måned. Undersøkelsen viser nemlig at 44 prosent vil handle julegaver på Black Friday i år. Tilsvarende tall i fjor var på 34 prosent.
Vi er svært glade for at norske forbrukere vil handle i norske butikker og stadig færre vil handle i utenlandske nettbutikker. Undersøkelsen viser at det i år kun er 15 prosent som svarer at de vil handle i utenlandske nettbutikker, mot 22 prosent i 2018, sier Næss.