ANNONSE

Fra 8 til 117 millioner på ett år - Norge er nest størst

Ben Eliass, medgründer og daglig leder i Estrid.
Foto: Estrid
therese.karlsrud.haugen

Selger barberhøvler på nett.

 

ANNONSE

Barberblader på abonnement. Det har svenske Estrid spesialisert seg på. Selskapet ble grunnlagt for kun to år siden, men finnes allerede på 12 markeder. Samtidig viser årsregnskapet 2020 en sterk vekst.

Hensikten bak selskapet har vært å skape en rimelig og cruelty-free barberhøvel for kvinner, der barberblader kommer automatisk i postkassen så ofte kunden ønsker. I tillegg til i egen nettbutikk, er barberhøvlene også å finne i blant annet H&Ms butikker.

I fjor økte selskapet omsetningen med over 1300 prosent fra 8 til 117 millioner svenske kroner, sammenlignet med året før. Det skal sies at regnskapsåret i 2019 kun bestod av 10 måneder, da det var Estrids første år. Men samtidig som salget har skutt fart, raste resultatet fra tidligere minus 7 millioner kroner til minus 70 millioner kroner i fjor. Det rapporterer det svenske nettstedet Breakit.

I mars stagnerte salget men har senere skutt fart i alle dimensjoner, hvilket har gitt billigere trafikk, høyere konvertering samt sterkere vekst, skriver selskapet i rapporten.

Selskapets omsetningsøkning er forårsaket av store satsninger på nye kunder i Sverige og Norge, samt etablering på nye og store markeder som England og Tyskland.

Omsatte for 23 millioner i Norge

Norge skal nå være selskapets nest største marked og stod i 2020 for 20 prosent av den totale omsetningen. Det vil si at Estrid solgte barberhøvler og tilbehør for 23 millioner kroner til norske forbrukere i fjor. Hjemmemarkedet Sverige stod samtidig for 40 prosent mens Storbritannia stod for 16 prosent og Tyskland 13 prosent.

Akkurat nå ønsker vi å investere alt vi kan i å skape størst mulig verdi for kundene våre og å vokse så raskt som mulig i alle markeder. Vi har tro på at det er den absolutt beste strategien for oss og for kunden i det lange løp, sier Ben Eliass, medstifter og administrerende direktør, til Breakit.

Vi tenker ekstremt langsiktig, og beslutningene vi tar er i større grad basert på den posisjonen Estrid vil ha blant forbrukere om 20 år enn 3 år. Det er en tøff industri med mange utfordringer - slik som mange andre kjemper vi blant annet mot en amerikansk gigant med ubegrensede ressurser, som allerede har begynt å legge press på oss.

Eliass legger til at 2021 har fortsatt å gå bra og at man er villig til å ta den risikoen som kreves for å fortsette denne veksten.

Planen er definitivt å fortsette å la veksten være kostbar - vi har en "missionary approach" til Estrid og målet er å skape et av de mest innflytelsesrike nordiske merkene i stedet for en rask exit. Derfor er det ikke slik at vi bare godtar, men tvert i mot tar i mot risikoen med åpne armer, avslutter han.

Del artikkel: