Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Hemmeligheten bak suksessen – søstrene gjorde drøm til virkelighet

Gründerne av Guttelus.no, Susanne Skou og Marianne Wiinberg.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Brukt lang tid på å komme dit vi er i dag".

ANNONSE

I 2010 startet søstrene Susanne Skou og Marianne Wiinberg nettbutikken de selv drømte om som foreldre til to små gutter hver. I dag driver de den vellykkede nettbutikken Guttelus.no.

Omsetningen landet i 2022 på 26 millioner kroner, med et resultat etter skatt på 2,4 millioner kroner. Men veien hit har ikke bare vært enkel. Nå ønsker gründerne å dele hva de mener er nøkkelen til suksess.

Men først, la oss bli litt bedre kjent. For 13 år siden jobbet Susanne som konsulent og Marianne hadde nylig sett seg nødt til å avvikle et eget prosjekt.

Vi ville finne på noe sammen fordi vi ønsket en del fleksibilitet hjemme. Det tenker nok mange som starter nettbutikk, vi også, men så skjønner man jo fort at det blir veldig altoppslukende, forteller Susanne, før hun legger til:

Men vi var i det minste to. Jeg med min bakgrunn som siviløkonom tok ansvar for økonomien og innkjøp, Marianne med sin kreative bakgrunn tok seg av markedsføring og utforming av estetikken.

De startet en nettbutikk hvor de først og fremst solgte gutteklær, derav navnet. Og etterhvert som deres egne sønner har vokst og rukket å bli tenåringer, har også nettbutikken fylt 13 år.

"Brukt lang tid"

Sortimentet er utvidet, nå inkluderes også klær til jenter, men også teamet er utvidet da man etter hvert skjønte at det ville være mye å hente på fylle flere spesialiserte roller fremfor å være gründerne som skulle få til alt selv.

Vi har jo drevet med mye rart opp gjennom årene og vi har brukt lang tid på å komme dit vi er i dag, sier Susanne.

Hun forteller at de har rukket å åpne to fysiske butikker, en på Schlägergården på Lilleaker og en på Fornebusenteret. Den første butikken måtte stenges da kontrakten gikk ut, og sistnevnte valgte man selv å stenge. Guttelus.no har byttet kontorlokaler flere ganger, men er nå etablert på Øverland Gård på Bekkestua.

Lagerlogistikken er satt bort til 3PL-aktøren Colliflow.

Da vi tok den vurderingen fikk vi virkelig start på nettbutikken. Da fikk vi tid til å drive med kjernevirksomheten vår, nettopp å drive nettbutikk, forteller Susanne.

Mindre magefølelse, mer data

Med 13 år på baken er Guttelus vel etablert og søstrene Skou og Wiinberg er tydelige på hvor de skal, og viktigheten av å ha bunnlinjen med seg.

Mange netthandelsaktører har veldig fokus på topplinjevekst og kjøper seg markedsandeler. Det er mange som ikke tar ut den lønna jeg vil anta at man trenger for å drifte en større nettbutikk, sier gründeren og siviløkonomen, Susanne, og legger til:

Vi har både konkurransedyktige betingelser og gode resultater.

"Driftet nettbutikken i blinde"

Spesielt tre ting har vist seg å være de rette valgene når søstrene ser tilbake. Det var outsourcing av lageret, investering i data og fokus på spesialiserte roller i organisasjonen.

Vi følte tidligere at vi driftet en nettbutikk litt i blinde. Vi investerte i en database og deretter viste behovet seg for en forretningsanalytiker. For hva skulle vi med alle disse rapportene uten kompetansen og tid til å nyttegjøre oss av det?

Data gjør at vi gjør trygge valg, med mindre innspill av den berømmelige magefølelsen. Dette har vært nøkkelen til at vi de siste årene har hatt gode resultater. Det, men ikke minst; har en sunn og bærekraftig bedrift som er rigget for ytterligere vekst, konstaterer Susanne.

I dag er også arbeidet med kundeservice og grafisk design, som tidligere spiste mye av tiden til de to søstrene, delegert bort til nye ansatte.

Nøkkelfaktoren er å ha de rette ressursene slik at man kan nyttegjøre seg av den dataen man faktisk sitter på, sier Susanne.

Guttelus.no fortsetter veksten i et noe tøffere marked så langt i 2023 og rigger seg for videre vekst. Også i år er det planlagt å ansatte ytterligere for å styrke teamet som står bak nettbutikken med sitt håndplukkede sortiment for norske kunder.

Del artikkel: