I den nye rollen som COO vil Gosciniak blant annet få ansvar for XXLs tre markeder og en rekke sentrale funksjoner på konsernnivå, som Store Experience, Staff & Productivity, Security & Loss Prevention og kjedens verksteder.
Han vil da blant annet jobbe med XXLs styrking av omnikanal, forbedring av butikkonsepter, optimalisering av kundereisen og modernisering av XXLs operative modeller for å sikre høyest mulig effektivitet og lønnsomhet i detaljhandelsnettverket.
Det første jeg ønsker å gjøre er å møte mine nye kolleger. Og forstå organisasjonen, virkelig forstå strategiene og så utvikle en implementeringsplan basert på det. Jeg må også forstå hvem XXL-kunden er og hva som definerer dem, sier Gosciniak.
To tiår i H&M
Gosciniak har siden tidligere over to tiår med erfaring fra H&M, der han hadde ulike globale og regionale roller innen forretningsutvikling, salg, drift og kundeopplevelse. Nylig ledet han Store Experience & Commercial Unit, som han var med på å opprette.
Før det jobbet han som salgssjef for Kina, hadde flere lederfunksjoner i den globale ekspansjonsavdelingen og ledet etablering av nye markeder i Asia og Øst-Europa.
Gosciniaks beslutning om å gå til XXL ble påvirket av hans tro på selskapets potensial og et sammenfall med XXLs formål.
Jeg følte virkelig at denne rollen var skapt for meg og at jeg vil ha mye å tilføre. Det er også utrolig vekstpotensial i XXL og det er den merkevaren jeg har størst tro på av alle aktørene i segmentet i Norden, sier han.