SPONSET INNHOLD

Fra holdning til handling

Er du klar til å møte nettkundenes krav til miljø og bærekraft?

Ingen vet hvor lenge koronapandemien vil vare eller hvordan den vil prege samfunnet fremover, men trendene så langt viser kraftig økning i nordisk netthandel. Samtidig ønsker stadig flere nettkunder bevisst å handle i nettbutikker med en tydelig miljø- eller bærekraftprofil. I valget mellom to nettbutikker kan et tydelig miljøbudskap være avgjørende for hvilken handlekurv varene havner i.

I denne utgaven av Bring Research har vi tatt en nærmere titt på hva miljø og bærekraft betyr for nordiske nettkunder. Funnene viser at mange ønsker å bidra ved å handle «grønnere», men hvilke barrierer er det som hindrer dem? Og hvordan kan nettbutikkene bruke dette til sin fordel?

Vi har også tatt en titt på hvilke målgrupper som lettest lar seg påvirke av miljø- og bærekraftbudskap, og som gjennomfører kjøp basert på dette. De ønsker tydelig informasjon om handling fremfor planer og prat, men i hvilke kanaler er de mest mottakelige for denne informasjonen?

I undersøkelsen har vi i tillegg snakket med tre bransjeeksperter om hvordan koronapandemien har påvirket folks holdninger til miljø og bærekraft. Ole Petter Nyhaug (kreativ leder og partner i Opinion Norge), Jacob Lagercrantz (CEO 2030 Sekretariatet) og Erik G. Sønsterud (CEO Elkjøp Nordic) deler alle sine personlige meninger, samt at de byr på noen gode tips og råd om både netthandel, forbrukertrender og bærekraft.

Undersøkelsen ble gjennomført i samarbeid med analyseselskapet IPSOS i og omfatter et befolkningsrepresentativt utvalg i Norge, Sverige og Danmark.
God lesning!

Del artikkel: