Tall fra før koronapandemien har vist at mange konsumenter har hatt tydelige holdninger til å handle mer bærekraftig og miljøvennlig, men som ikke nødvendigvis overføres i konkret handling.
Jakob Lagercrantz, CEO for 2030 Sekretariatet og en av Sveriges ledende eksperter innen logistikk og bærekraft, tror dette nå kan komme til å snu – og at flere aktivt kommer til å gå fra holdning til handling.
– Det har tidligere vært mye diskusjon om videomøter og papirløse kontor, men det har aldri skutt ordentlig fart. Koronapandemien tvang oss, omtrent over natten, til å endre hvordan vi arbeider. Noen dager fylles med det ene videomøtet etter det andre.
Han mener de fleste har innsett at man kan gjennomføre mange tidligere «analoge» aktiviteter digitalt – inkludert det å handle produkter.
– Fremfor alt har den mer eller mindre selvvalgte isoleringen fått oss til å «kildesortere» aktivitetene våre, fremfor å rutine- og impulshandle. Det i seg selv er bærekraft.
Mer enn «grønne ord»
Netthandelen økte allerede kraftig før koronapandemien, og har bare fått ytterligere vekst etter.
– Dette innebærer også at vi vil se økende transportkostnader i det kommende tiåret. Det krever at e-handelsbransjen må ta til seg bærekraft på ordentlig, ikke bare i «grønne ord». Det er ikke ok å bestille tre dresser eller kjoler og så sende to tilbake gratis fordi de er i feil størrelse. Det må koste med returer, sier Lagercrantz, og legger til at utslipp fra transport må erstattes med biodrivstoff og el-drevne kjøretøy.
Mange vil bidra
Ole Petter Nyhaug, Kreativ leder og partner i Opinion Norge, er en av Norges mest erfarne spesialister innen forbrukertrender, innsikt og innovasjon. Han tror ikke nødvendigvis at holdningene til klima og bærekraft blir vesentlig endret av krisen.
– Mange håper nok det, men fakta, forskning og psykologisk innsikt sier noe annet. Funn og erfaringer fra tidligere økonomiske kriser og utrygge tider viser at folks holdninger i slike situasjoner dreier fra idealistiske verdier som for eksempel miljø og klima til mer materialistiske verdier som handler om å sikre egen økonomi, jobb, familie og trygghet, mener han
Likevel mener han at krisen vil føre til økning i miljøvennlige handlinger, som for eksempel å reise mindre, forbruke mindre eller kaste mindre mat.
– Motivasjonen er selvsagt i stor grad økonomisk og henger nødvendigvis også sammen med at det en del ting får man rett og slett ikke lov til å gjøre i en periode. Som resultat av dette vil mange oppleve at en del former for bærekraftvennlig endring i atferd og vaner ikke var så vanskelig som man hadde tenkt.
Han legger til at det helt klart er en trend, eller bevegelse, i retning av at folk ønsker handling fremfor løfter, planer og prat.
– Mange er klar for å bidra, men vår store Bærekraftsrapport fra nå i år viser at den største barrieren er at folk er forvirret når det gjelder hvilke tiltak de selv bør prioritere for å ha størst effekt.
Les mer om hva ekspertene mener i siste utgave av Bring Research.