Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Fra impulskjøp til mer bærekraftig netthandel

Kan koronapandemien bidra til mer miljøbevisste netthandlere? Vi har spurt Ole Petter Nyhaug og Jakob Lagercrantz, to av Nordens fremste eksperter på henholdsvis forbrukertrender og bærekraft.

Tall fra før koronapandemien har vist at mange konsumenter har hatt tydelige holdninger til å handle mer bærekraftig og miljøvennlig, men som ikke nødvendigvis overføres i konkret handling.

Jakob Lagercrantz, CEO for 2030 Sekretariatet og en av Sveriges ledende eksperter innen logistikk og bærekraft, tror dette nå kan komme til å snu – og at flere aktivt kommer til å gå fra holdning til handling.

Jakob Lagercrantz, CEO, 2030 Sekretariatet

– Det har tidligere vært mye diskusjon om videomøter og papirløse kontor, men det har aldri skutt ordentlig fart. Koronapandemien tvang oss, omtrent over natten, til å endre hvordan vi arbeider. Noen dager fylles med det ene videomøtet etter det andre.

Han mener de fleste har innsett at man kan gjennomføre mange tidligere «analoge» aktiviteter digitalt – inkludert det å handle produkter.

– Fremfor alt har den mer eller mindre selvvalgte isoleringen fått oss til å «kildesortere» aktivitetene våre, fremfor å rutine- og impulshandle. Det i seg selv er bærekraft.

Mer enn «grønne ord»

Netthandelen økte allerede kraftig før koronapandemien, og har bare fått ytterligere vekst etter.

– Dette innebærer også at vi vil se økende transportkostnader i det kommende tiåret. Det krever at e-handelsbransjen må ta til seg bærekraft på ordentlig, ikke bare i «grønne ord». Det er ikke ok å bestille tre dresser eller kjoler og så sende to tilbake gratis fordi de er i feil størrelse. Det må koste med returer, sier Lagercrantz, og legger til at utslipp fra transport må erstattes med biodrivstoff og el-drevne kjøretøy.

Mange vil bidra

Ole Petter Nyhaug, Kreativ leder og partner i Opinion Norge, er en av Norges mest erfarne spesialister innen forbrukertrender, innsikt og innovasjon. Han tror ikke nødvendigvis at holdningene til klima og bærekraft blir vesentlig endret av krisen.

Ole Petter Nyhaug, Kreativ leder og partner i Opinion Norge

– Mange håper nok det, men fakta, forskning og psykologisk innsikt sier noe annet. Funn og erfaringer fra tidligere økonomiske kriser og utrygge tider viser at folks holdninger i slike situasjoner dreier fra idealistiske verdier som for eksempel miljø og klima til mer materialistiske verdier som handler om å sikre egen økonomi, jobb, familie og trygghet, mener han

Likevel mener han at krisen vil føre til økning i miljøvennlige handlinger, som for eksempel å reise mindre, forbruke mindre eller kaste mindre mat.

– Motivasjonen er selvsagt i stor grad økonomisk og henger nødvendigvis også sammen med at det en del ting får man rett og slett ikke lov til å gjøre i en periode. Som resultat av dette vil mange oppleve at en del former for bærekraftvennlig endring i atferd og vaner ikke var så vanskelig som man hadde tenkt.

Han legger til at det helt klart er en trend, eller bevegelse, i retning av at folk ønsker handling fremfor løfter, planer og prat.

– Mange er klar for å bidra, men vår store Bærekraftsrapport fra nå i år viser at den største barrieren er at folk er forvirret når det gjelder hvilke tiltak de selv bør prioritere for å ha størst effekt.

Les mer om hva ekspertene mener i siste utgave av Bring Research.

Del artikkel: