I januar 2020 kom nyheten om at Birk Sport hadde gått konkurs. Familiebedriften som hadde vært en rendyrket spesialbutikk innen sykkel siden før tusenårsskiftet måtte lukke dørene etter et tosifret millionunderskudd i 2019.
Halvannet år etter konkursen, ligger Birk Sport nå an til en omsetning på mellom 83 og 85 millioner i 2021, med et driftresultat på cirka 13 millioner. Det meddeler selskapet i en pressemelding.
Kort tid etter at konkursen ble gjort kjent, kjøpte Norgård-familien, som i sin tid startet kjeden, opp boet. Siden da har de jobbet for å få Birk Sport på benene igjen. Strategien har vært å fokusere på de mest solide butikkene fra tidligere drift samt nettbutikken. I tillegg har selskapet satset på såkalt affliate marketing.
I ti år har jeg pratet med selgere i byråer som lover gull og grønne skoger, men hvor vi som kunde har måttet ta all risiko – uten at noe byrå har kunnet vise resultater over tid, forteller daglig leder i Birk Sport, Martin Norgård Vermundsberget, i en pressemelding.
Affliate marketing er en form for markedsføring der individer og bedrifter kan tjene penger ved å formidle kunder til en nettside. Dersom dette fører til salg blir det belønnet med provisjon. Dette har Birk Sport fått hjelp av det internasjonale markedsføringsnettverket Daisycon til å lansere.
Det Daisycon derimot tilbyr er en veldig attraktiv og langsiktig modell, og en vinn-vinn for alle parter. Systemet er enkelt å bruke, og Daisycon enkle å jobbe med. Vi har løpende en god dialog, og vi når bredt ut til vår målgruppen uten at vi selv må bruke så mye tid på det.
Birk Sport sin nettbutikk vil i følge selskapet lande på rundt 24 millioner kroner når året er omme, noe som er opp fra 9,5 millioner i 2020.