Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fra Meta til Foodora: Han tar over neste vekstfase – dagligvare og lavpris er nøklene

Prashant Søegaard skal lede Foodora inn i neste vekstfase. // Foto: Foodora
"Skal levere alt til alle, overalt".
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Prashant Søegaard har tilbakelagt mer enn 10 år i Google og Meta. Nå flytter han hjem til Norge for å lede Foodora – som han selv oppsummerer i en setning: Et selskap som leverer alt til alle, overalt.

Senest kommer Søegaard fra Meta, hvor han ledet deres nordiske SMB-avdeling.

Nå står Foodora overfor et nytt kapittel, og er ifølge Søegaard i ferd med å bli et voksent selskap.

ANNONSE

Foodora gikk gjennom en ikke så uvanlig startup-fase, men så ble det skutt inn i en pandemidrevet skaleringsfase med vekst i rakettfart. Tidvis var det opp mot 300 prosent vekst, før man møtte på en dyrtid, forteller Søegaard i en pressemelding onsdag ettermiddag.

Vil innta dagligvare

Ikke ulikt konkurrenten Wolt har Foodora et rettet fokus mot mindre tettsteder og byer. Men aller høyest på ønskelista står et samarbeid med en eller flere av de store dagligvarekjedene.

Slike samarbeid skal allerede ha levert gode resultater i andre land, for eksempel hos våre naboer i nord og øst.

At Foodora skal levere alt handler om å få et ordentlig feste på flere av beina selskapet står på, og da er dagligvare veldig interessant. I Sverige leverer Foodora fra mer enn 100 ICA-butikker og i Finland har vi signert avtale med en av de to store dagligvarekjedene, så erfaringen er der, sier Søegaard.

Foodora leverer i dag til over 40 byer i Norge, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

I både Sverige og Finland er Foodora i over 100 byer. Det er ikke gitt at vi vil gjøre det samme her, men på bare 6 måneder har Foodora åpnet i over 10 nye byer, deriblant Klepp, Bryne og Elverum. Det er på tide å legge tanken på Foodora som kun et storbyfenomen død, sier Søegaard.

"Investere i lave priser"

Og for å kunne være et selskap som leverer alt til alle, overalt, trenger Foodora forbrukere som ikke lenger tenker på selskapet som en ekstra luksus i hverdagen. Foodora skal – om du vil – bli for siste-mil-bransjen det Oda er for dagligvare-på-nett-bransjen.

Det betyr helt konkret at vi, restaurantene og butikkene går sammen om å investere i lave priser som genererer volum i bestillinger som igjen gir avkastning på investeringene, avslutter Søegaard.

Del artikkel: